Jak Václav Morávek paralyzoval Kolín

15. 09. 2016 20:53:12
Václav Morávek je protifašistický bojovník a kolínský rodák. Statečný chlap, který měl smysl pro humor. V roce 1942 byl zastřelen Gestapem. A v roce 2007 o něm, díky Společnosti Václava Morávka, vyšla kniha, "Muž proti okupaci".

Tuto velice čtivou knihu napsal Vilém Čermák.

http://www.cbdb.cz/kniha-105302-muz-proti-okupaci-muz-proti-okupaci

https://www.google.cz/search?q=%3A+Portr%C3%A9t+%C5%A1t%C3%A1bn%C3%ADho+kapit%C3%A1na+V%C3%A1clava+Mor%C3%A1vka&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&ei=dtTaV9a4OcSk8wfF359Y

V pondělí 12. září 2016 se v Kolíně uskutečnil 13. pietní akt k uctění památky tohoto protifašistického bojovníka. Akci každoročně pořádá Společnost Václava Morávka, město Kolín, obec Lošany a Armáda ČR.

https://www.facebook.com/Spole%C4%8Dnost-V%C3%A1clava-Mor%C3%A1vka-zs-1638659593064255/

Akce je Společností Václava Morávka vždy naplánovaná na začátek září, na všední den, protože v sobotu nebo v neděli by do Kolína určitě nepřijel místopředseda Senátu Parlamentu ČR Přemysl Sobotka, místopředseda vlády ČR Pavel Bělohrádek, senátoři, poslanci, vysocí představitelé naší armády a další a další hosté.

Pořádá se na jedné z hlavních ulic Kolína, v ulici Kutnohorská, u pamětní desky Václava Morávka na budově Obchodní akademie. Během akce je tato ulice skoro na hodinu uzavřená.

Každý rok mají řidiči s tímto uzavřením problém. Letos to měli horší o uzávěrku silnice na Novou Ves, kde se opravuje most. A tak se stalo, že Václav Morávek v pondělí, v odpoledních hodinách, kdy je ve městě největší provoz, paralyzoval Kolín.

Stovky řidičů stálo v kolonách od "starého" mostu k mostu "novému", stáli v přilehlých ulicích, dlouhý had aut se točil kolem nádraží a řidiči popojížděli od ničeho nikam - protože nebylo kam jet.

Přitom by se dalo vše vyřešit velice jednoduše. Sto metrů od budovy Obchodní akademie je Městské divadlo, které by rádo otevřelo v teplých zářijových dnech, svou chladivou náruč všem, kteří přišli uctít památku Václava Morávka, dalo by k dispozici celé hlediště cca se šesti stovkami míst, jeviště, kde by mohla celá ceremonie proběhnout, včetně například, i čtených ukázek z knihy Viléma Čermáka, "Muž proti okupaci".

Je pravda, že by uvnitř divadla nebyla vidět politická sešlost, která přijela z Prahy, ale o tu přece v tomto případě nejde. Jde o statečného protifašistického bojovníka a kolínského rodáka, Václava Morávka.

To, o čem tady píšu, není problém Kolína a Společnosti Václava Morávka, která celý ceremoniál naplánovala. Na mnoha místech naší republiky se setkáváme s určitou arogancí moci, kdy se oslavuje někdo nebo něco způsobem, který ignoruje běžného občana a zasahuje negativně do jeho života.

Vše se dělá tak, aby bylo co nejvíce vidět, KDO důležitý na akci přijel. Připomíná mi to "slavné" křty knih. Kniha, která se křtí, není důležitá. Hlavně, že jsou na fotografiích, které vyjdou v novinách, známí kmotři a kmotřičky a co nejvíce celebrit...

Před deseti lety jsem byla požádána Pavlem Pobříslem ze Společností Václava Morávka, jestli bych si nepřečetla rukopis knihy, "Muž proti okupaci" a popřípadě tam něco neopravila.

Zhrozila jsem se. Já, autorka "béčkových" knih, kterou kritici ignorují? Odmítla jsem. Přemlouval mě tak dlouho, až jsem nakonec souhlasila, i když jsem dost dobře nechápala, v čem bude moje pomoc spočívat. Ale bála jsem se zbytečně. O co půjde, jsem pochopila hned na první stránce.

A tak začala moje několikatýdenní úzká spolupráce s Vilémem Čermákem, který mi řekl, že je šťastný, že to čte někdo normální - že on už po pěti letech práce na rukopisu nemá od textu odstup. A tak jsme na některých místech věty polidšťovali, měnili jsme slovosled, nahrazovali jsme neznámá slova slovy, která znají všichni a upřesňovali jsme místa, která by pro čtenáře nebyla srozumitelná.

Byla to krásná práce i proto, že jsem tehdy rukopis přečetla opravdu slovo od slova a Václava Morávka jsem si zamilovala. A myslím si, že by se tenhle chlap, kdyby mohl, omluvil všem řidičům, kterým znepříjemnil pondělní kolínské odpoledne a pak by si zazpíval píseň Karla Kryla...

http://www.lyricon.net/texty-pisni/karel-kryl/to-nejlepsi/pisen-neznameho-vojina

Autor: Irena Fuchsová | čtvrtek 15.9.2016 20:53 | karma článku: 22.06 | přečteno: 902x

Další články blogera

Irena Fuchsová

Můj život s Kukurou

V květnu 2011 se měla začít v Činoherním klubu zkoušet hra Kukura, ve které Juraj bilancuje svůj život. Těšila jsem se, protože ji napsal Martin Čičvák, který ji měl i režírovat. Jsem v ČK jedna nápověda, napovídat tedy budu já.

26.3.2024 v 15:33 | Karma článku: 39.49 | Přečteno: 4102 | Diskuse

Irena Fuchsová

Kolínské ráno s kanalizací

Když jsem dneska nastoupila na Zálabí do autobusu, kterým jezdím na nádraží, netušila jsem, co mě čeká. Autobus se rozjel a já vzápětí zaregistrovala, že vzadu telefonuje "kanalizace". Nebyla to žena. Byla to kanalizace.

15.3.2024 v 23:12 | Karma článku: 29.33 | Přečteno: 919 | Diskuse

Irena Fuchsová

Emília Vášáryová a Petr Nárožný

Pokaždé, když vidím v televizi Emílii Vášáryovou, vzpomenu si, jak jsme na podzim v roce 2000 zkoušeli v Činoherním klubu hru, Návrat do pouště, kde paní Milka, jak jsme jí všichni říkali, hrála sestru Petra Nárožného.

23.2.2024 v 23:22 | Karma článku: 38.58 | Přečteno: 4230 | Diskuse

Irena Fuchsová

Konec únorové tečky

Můj předcházející blog, Vánoční dárek s únorovou tečkou, má ještě jednu tečku. Dost lidí se mě ptalo, jak to s Karlou, která mi dala před Vánoci "dárek" s datem spotřeby do července 2005, dopadlo. Jak? Před týdnem mi zavolala.

21.2.2024 v 0:16 | Karma článku: 23.88 | Přečteno: 806 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Jan Bartoň

Přichází nový věk – volíme mezi tragédií a realismem

Pan Václav Vlk starší uveřejnil skvělý komentář k současné mezinárodní situaci pod titulkem Přichází nový věk tragédie. Abychom předešli tragédii, musíme zvolit realismus.

28.3.2024 v 10:00 | Karma článku: 19.96 | Přečteno: 324 | Diskuse

Petr Duchoslav

Ruský břeh Roberta Fica

Jsem proslovenský, dělám vlasteneckou a suverénní politiku, vše jen pro národ. Tak by se stručně dala charakterizovat politika staronového premiéra Roberta Fica. Zní to sice líbivě, ale realita je bohužel jiná.

27.3.2024 v 9:24 | Karma článku: 25.10 | Přečteno: 508 | Diskuse

Petr Štrompf

Utažený kremelský šroub. Stržený závit pak způsobí pohromu

Islamisté vraždící v Moskvě. Mrtví na obou stranách ukrajinské fronty. Represe režimu, žijícího ve strachu o sebe samého. Šrouby stále utahuje a bude je utahovat ještě víc.

26.3.2024 v 17:34 | Karma článku: 18.71 | Přečteno: 464 | Diskuse

Michal Sabó

Rudá záře nad Moskvou aneb mají teroristi právo na soucit?

Útok v Rusku, při němž útočníci v koncertním sále na okraji Moskvy v pátek zabili nejméně 133 lidí a mnoho dalších zranili, nám nastavil zrcadlo. Máme Rusko litovat?

26.3.2024 v 7:13 | Karma článku: 36.52 | Přečteno: 2304 | Diskuse

Bohumír Šimek

Je Babiš bezpečnostní riziko?

Mimořádná schůze sněmovny, tentokrát svolaná vládní pětikoalicí, které přetekl kalich trpělivosti, a která zvažuje riziková chování opozice, a opozice obviňující z bezpečnostního rizika vládu. Kdo má pravdu?

25.3.2024 v 18:15 | Karma článku: 22.86 | Přečteno: 651 | Diskuse
VIP
Počet článků 745 Celková karma 30.47 Průměrná čtenost 2346

Stařenka (1950), která ráda relaxuje na facebooku. Matka (Filip a Rita). Babička (František). Manželka (pan Fuchs). Spisovatelka (33 vydaných knih: http://www.kdyz.cz/vydane-knihy). Členka Obce spisovatelů a Herecké asociace. Moderátorka (ČRo Pardubice: nedělní pořad, Když vypráví nápověda). Fotografka (Kamil Panasonic Fuchs). Publicistka: ONA DNES, VLASTA, PŘEKVAPENÍ. Dětská obrna od roku 1954 (www.polio.cz). Nápověda (Činoherní klub 1994 - stále). Blogerka - v anketě Bloger roku 2019 získala Cenu redakce. Fotografie je od Kamila Fuchse, který je také na facebooku.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...