Dvouleté děti do školky nepatří

Říká Marek Herman, který působí na Palackého univerzitě v Olomouci. "Pokud dají rodiče dítě do školky dřív, hrozí, že bude mít celoživotní následky," varuje Herman v rozhovoru pro Aktuálně.cz.

Podle něj dítě do tří let potřebuje být především s milující mámou a tátou, který udává řád.

Tomuto pedagogovi je přes padesát let, působí na Palackého univerzitě v Olomouci a celý život se zabývá výchovou malých dětí. Spolu s kolegou Jiřím Haldou sepsal petici Dvouleté děti do školky nepatří, která má na internetu přes deset tisíc podpisů. Pan Herman chce přesvědčit politiky, aby zrušili nárok na místo ve školce pro děti od dvou let, který nově vložili do zákona.

Pročítala jsem zmíněný rozhovor pozorně, protože jsem se chtěla dozvědět něco o jeho rodině, o jeho osobních zkušenostech s jeslemi, se školkou - a nic. Pokud má děti a v této souvislosti se o nich nezmíní, není to trochu divné? A pokud děti nemá? Ironická odpověď se mi nabídla rychle: Tak se aspoň zabývá výchovou malých děti a sepisuje petici.

V padesátých letech, kdy jsem vyrůstala s o dva roky starším bratrem, jsme byli doma s maminkou a s babičkou. Táta ráno odešel do práce, a buď přišel v půl třetí domů, nebo šel "na pivo" a přišel v noci.

Když jsme začali chodit do školy, narodil se nám bráška, maminka šla do práce a zastoupila ji babička. Minuly nás tedy všechny tři, jesle i školka.

V sedmdesátých letech byly běžné jesle do tří let a od tří let děti přecházely do školek.

Syn Filip se narodil v roce 1975. Mateřská byla placená jenom půl roku, tak jsem se v jeho šesti měsících vrátila do práce a s jeho hlídáním mi necelé dva roky pomáhali rodiče. Ve dvou letech začal chodit do jeslí. Chodil tam rok a po roce s celou "partou", přešel do školky kousek od jeslí.

Dcera Rita se narodila v roce 1983. Byla jsem s ní na mateřské rok (tehdy už se platil rok mateřské) a pak jsem se vrátila do práce a Rita šla do jeslí, ze kterých přešla se svojí "partou" do školky.

Ani jedno z mých děti v jeslích a ve školce nestrádalo. Věděly, že mají milující mámu a svou rodinu. O žádných celoživotních následcích kvůli tomu, že chodily do jeslí a do školky, nevím. Naopak, dodnes obě vzpomínají na kamarády a kamarádky z jeslí a ze školky a nejenom na ně. Mají spoustu zážitků, na které spolu v průběhu našeho života občas narazíme.

Nechápu, proč pan Marek Herman chce přesvědčit politiky, aby zrušili nárok na místo ve školce pro děti od dvou let, který nově vložili do zákona. Nechápu, proč kolem toho dělá takový humbuk.

Napadlo mě jedno vysvětlení. Toto téma je možná jeho pracovní náplní.

Autor: Irena Fuchsová | čtvrtek 3.8.2017 21:42 | karma článku: 34,21 | přečteno: 4407x
  • Další články autora

Irena Fuchsová

To tedy nechci. Jsou trapný...

18.4.2024 v 0:41 | Karma: 27,66

Irena Fuchsová

Setkání v metru

1.4.2024 v 22:42 | Karma: 26,03

Irena Fuchsová

Můj život s Kukurou

26.3.2024 v 15:33 | Karma: 40,10

Irena Fuchsová

Kolínské ráno s kanalizací

15.3.2024 v 23:12 | Karma: 30,31