Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jdi do svého pokoje!

Dokázali byste spočítat, kolikrát jste tento rozkaz od svých rodičů slyšeli? Navíc zdůrazněný slovem – okamžitě? A doplněný upřesňující vsuvkou - a do večera tě nechci vidět?

Mnoho z vás si teď řekne, a kdo to měl počítat?! Vždyť to bylo u nás doma, slyšet pořád! Souhlasím, ale určitě mi dáte za pravdu, že tento rozkaz byl oboustranně úlevný. Rodiče si oddechli, že mají na chvíli od svých dětí klid, a děti si oddechly také a s radostí se „uklidily“ do klidu a svobody, který jim jejich pokoj skýtal – pokud ovšem z okna neviděly na kamarádku či kamaráda, který na ně marně čekal u protějšího domu – podotýkám, že vzpomínám na dobu, kdy nebyly mobily, takže nešlo poslat esemesku, promiň, nikam nejdu.

Mí rodiče nepocházeli z rodin, kde by děti měly svůj pokoj. Maminka (ročník 1922), měla tři sestry a bratra, a táta (ročník 1921), měl sestru a bratra. Jejich rodiny žily v bytech, kde byla většinou kuchyň, kde se všichni scházeli a velká ložnice, kde všichni spali.

Náš byt, kde jsem se v roce 1950 narodila, měl velkou obývací ložnici, ze které se šlo do pokoje, který sice neměl okna, ale zato měl velký světlík, který nám, dětem, v padesátých letech rozvíjel fantazii – to když od sousedů nad námi, starších manželů, bylo slyšet ledacos, včetně hlasitého hořekování pána, které se ozývalo ze světlíku v poledne.

„Zas ten hrášek, Maruško?! Zas ten hrášek?!“

Z pokoje se světlíkem se šlo do kuchyně, kde jsme se všichni a rádi, scházeli. Kuchyň měla okna na pavlač, stejně jako pokoj, který byl vedle.

Měla jsem o dva roky staršího bratra Káju, se kterým jsme si v mých pěti letech, vybrali v našem bytě, každý svůj pokoj. Můj pokoj byl ten se světlíkem, protože byl pro mě, díky sousedům, barvitější a bratrův pokoj byl ten za kuchyní, s okny na pavlač. Pravidelně jsme si své pokoje měnili a iniciátorem výměny jsem byla vždy já.

Dodnes nechápu, proč se Kája pokaždé nechal zmanipulovat a na výměnu přistoupil, když věděl, že se za několik hodin bude stěhovat zpátky, nicméně každá výměna začala tím, že jsem Kájovi předestřela výhody svého pokoje se světlíkem, Kája mi uvěřil, přenesli jsme si přes kuchyň v sourozenecké shodě své hračky a zabydleli se v pokoji toho druhého.

Maminka naše stěhování klidně sledovala od vaření, protože věděla, že bude mít od nás na několik hodin, pokoj. Měla pravdu. Dvě, tři hodiny, byl opravdu klid. Potom se mi zastesklo po mém světlíku, šla jsem tedy do svého původního pokoje a nekompromisně jsem Kájovi řekla, ať se odstěhuje, že chci svůj pokoj zpátky a začala jsem ze svého původního pokoje házet přes kuchyň a přes maminku, ke dveřím jeho pokoje u pavlače, jeho hračky. Kája běžel do svého původního pokoje, a také začal přes kuchyň a přes maminku, házet moje hračky ke dveřím mého, znovu získaného pokoje.

Jednou se mi zdálo, že je stěhování pomalé a hodila jsem přes kuchyň i nůžky, které se Kájovi zabodly do lýtka. Maminka na nás vzala vařečku a potom i deštník, její oblíbený trestající nástroj, který se jí opět, jako už několikrát, o nás podařilo zlomit. A do toho přišel z práce táta...

Jestli si myslíte, že incidentem s nůžkami naše stěhování skončilo, mýlíte se. Stěhovali jsme se s Kájou ještě dalších pět let. A díky našemu stěhování, nám maminka nikdy neřekla, jdi do svého pokoje, protože si nikdy nebyla jistá, který pokoj je právě v tuto chvíli, náš...

Autor: Irena Fuchsová | sobota 16.7.2016 16:30 | karma článku: 25,51 | přečteno: 1070x
  • Další články autora

Irena Fuchsová

To tedy nechci. Jsou trapný...

... řekla dívka v autobuse, když jsem si k ní přisedla a zeptala se, jestli nechce, aby si k ní sedl některý ze tří kluků, kteří se po ní otáčeli ze sedadel o kus dál. Pohrdavě se usmála. „To tedy nechci. Jsou trapný...“

18.4.2024 v 0:41 | Karma: 27,77 | Přečteno: 1193x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Setkání v metru

Byla jsem -náctiletá, když jsem se dočetla, že každý máme na světě své dvojče. Někoho, kdo je jako my. Někoho, o kom budeme na první pohled vědět, že je to on. S kým si budeme rozumět beze slov. Pokud se potkáme. A my se potkali.

1.4.2024 v 22:42 | Karma: 26,03 | Přečteno: 662x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Můj život s Kukurou

V květnu 2011 se měla začít v Činoherním klubu zkoušet hra Kukura, ve které Juraj bilancuje svůj život. Těšila jsem se, protože ji napsal Martin Čičvák, který ji měl i režírovat. Jsem v ČK jedna nápověda, napovídat tedy budu já.

26.3.2024 v 15:33 | Karma: 40,10 | Přečteno: 4348x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Kolínské ráno s kanalizací

Když jsem dneska nastoupila na Zálabí do autobusu, kterým jezdím na nádraží, netušila jsem, co mě čeká. Autobus se rozjel a já vzápětí zaregistrovala, že vzadu telefonuje "kanalizace". Nebyla to žena. Byla to kanalizace.

15.3.2024 v 23:12 | Karma: 30,31 | Přečteno: 996x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Emília Vášáryová a Petr Nárožný

Pokaždé, když vidím v televizi Emílii Vášáryovou, vzpomenu si, jak jsme na podzim v roce 2000 zkoušeli v Činoherním klubu hru, Návrat do pouště, kde paní Milka, jak jsme jí všichni říkali, hrála sestru Petra Nárožného.

23.2.2024 v 23:22 | Karma: 38,67 | Přečteno: 4353x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Po havárii na koloběžce skončil v řece, bezvládného muže museli oživovat

26. dubna 2024  17:24

Bezvládného muže vytahovali krátce po čtvrteční půlnoci policisté z řeky Svitavy v brněnských...

V bytě mám cizího muže, volal majitel strážníky. Vetřelce našli v posteli s pivem

26. dubna 2024  17:05

Neznámý návštěvník se ve čtvrtek odpoledne objevil muži v bytě na českobudějovickém sídlišti Máj....

Dostával jsem balíčky, ne peníze, řekl Bystroň ke kauze úplatků od Rusů

26. dubna 2024  16:37,  aktualizováno  16:50

Poslanec Alternativy pro Německo (AfD) Petr Bystroň v kauze možných úplatků od proruské sítě řekl v...

Wau, skvělé, úžasné. Podvodníci imitují známé weby, falešné jsou i komentáře

26. dubna 2024  16:39

Internetoví podvodníci zneužívají zavedené značky a snaží se tak z lidí vylákat peníze. Podvrhnuté...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 747
  • Celková karma 29,91
  • Průměrná čtenost 2342x
Stařenka (1950), která ráda relaxuje na facebooku. Matka (Filip a Rita). Babička (František). Manželka (pan Fuchs). Spisovatelka (33 vydaných knih: http://www.kdyz.cz/vydane-knihy). Členka Obce spisovatelů a Herecké asociace. Moderátorka (ČRo Pardubice: nedělní pořad, Když vypráví nápověda). Fotografka (Kamil Panasonic Fuchs). Publicistka: ONA DNES, VLASTA, PŘEKVAPENÍ. Dětská obrna od roku 1954 (www.polio.cz). Nápověda (Činoherní klub 1994 - stále). Blogerka - v anketě Bloger roku 2019 získala Cenu redakce. Fotografie je od Kamila Fuchse, který je také na facebooku.