Můžeš mi říct, proč…?

24. 01. 2012 0:12:00
To je otázka mužů, ze které určitě nenaskakuje husí kůže jenom mně. Husí kůži nám vytváří i jejich druhá otázka, která zní, můžeš mi říct, co jsi s tím zase dělala?

Kde jsou ty časy, kdy jsem při této otázce poslušně přiběhla a snažila si vzpomenout, co jsem s tím zase dělala, než jsem po několika letech pochopila, že se mě tato otázka netýká. Po několika letech mi totiž došlo, že se panu Fuchsovi v tuto chvíli jenom nedaří něco otevřít, zavřít, odstrčit, zastrčit, položit, zvednout, a on potřebuje najít viníka a tím je tvor jemu nejbližší - jeho žena.

Nicméně, jak jsem na tuto jeho otázku poslušně přibíhala několik let, vytvářely se ve mně protilátky, a pak konečně přišel den, kdy se ozvalo, můžeš mi říct, co jsi s tím... a z mých úst se okamžitě ozvala odpověď.

„Nic jsem s ničím nedělala! Vůbec jsem si ničeho nevšimla. Nikdy jsem to ani neviděla. Nesahala jsem na to. Nevím, co to je. Ani nevím, že TOHLE máme doma. Teď jsem přišla. Jsem slepá. Jsem hluchá. Jsem mrtvá.“

A ono to zabralo! Pan Fuchs se už na nic neptal, zabručel, tak ono se to asi udělalo samo, ale vypořádal se s problémem sám.

Musím ovšem podotknout - a podotýkám to jenom proto, že vím, že pan Fuchs zásadně nečte, co napíšu - že jeho otázka většinou šla správným směrem. Ten, kdo s tím něco dělal, nebyl nikdo jiný než já. A kdo jiný by to asi měl být? Trávím doma nejvíc času, dělám v domácnosti nejvíc práce a proto, zcela logicky, nejvíc věcí naprosto nevědomky, náhodou a nechtíc rozbiju, ulomím, vylomím, zlomím...

Prostě zničím. Nevědomky.

A proč bych se přiznávala k něčemu, o čem ani nevím, že jsem to udělala? Jsem obyčejná žena. Ať si tyhle složité problémy řeší vševědoucí pan Fuchs.

Do stejné kategorie se řadí otázky, které začínají: Můžeš mi říct, proč...? Proč kupuješ tolik chleba? Proč mám tu košili tak opranou? Proč mám každou ponožku jinou? Proč mi nevyměníš ručník? Proč jsi mojí matce říkala...?

Tyhle otázky jsou zákeřné v tom, že na ně znám okamžitou odpověď, ale zároveň vím, že jemnou logiku mé odpovědi pan Fuchs nikdy nepochopí. Musím proto improvizovat, což je výborné na procvičení mozku, a odpovědět mu tak, aby odpověď pochopil.

Časem jsem se naučila z jeho Proč? vybruslit velmi jednoduše a to tak, že za všechno může on.

Chleba kupuju kvůli tobě, protože chceš mít furt doma měkký chleba. Košili máš opranou, protože ti ji furt peru, a peru ti ji proto, že ji furt nosíš. Střídej košile a nebudeš je mít oprané. Ponožku máš každou jinou, protože jsem je skládala v pokoji pod tou lampou, o které ti už rok říkám, abys mi ji dal výš, protože pod ní nic nevidím. A s tvojí matkou jsem o tomhle vůbec nemluvila. Proč bych jí to asi říkala? Nejsem blázen. Asi mě špatně slyšela.

A úplně nejlepší odpověď na jeho Proč?, je: Protože jsi mi řekl, abych to takhle udělala. Každý muž při této odpovědi znejistí. Muži si totiž zásadně nepamatují, co nám kdy řekli. A když jim přesvědčivě několikrát zopakujeme, že nám to opravdu řekli, uvěří nám, protože jsou hrdí na to, že si nejenom pamatujeme, co nám řekli, ale dokonce se tím i řídíme!

A opět musím podotknout, že občas jsou -proč- pana Fuchse oprávněná. Jako minulý týden. Seděla jsem u počítače, když se z koupelny ozval jeho hlas.

„Můžeš mi říct, proč je tohle v koupelně?!“

Otráveně jsem vstala. Co tam asi tak bude? Pavouk nebo chlupy ze psa? Otevřela jsem dveře koupelny a pan Fuchs mi ukázal skleničku.

„Co to je?“

Byl to šampon, který jsem před pár dny vyndala ze skříňky v kuchyni a dala ho na poličku k vaně. Vzala jsem ho od něho a přečetla jsem si název. SOS ŠAMPON. Lekla jsem se. Proboha, on začíná být ke všemu ještě slepý?! Vždyť je to obyčejný šampon! V čem zase vidí problém?!

„Co by to bylo? Šampon. Koupila jsem ho v lékárně. SOS. Je léčivý. Zachrání ti vlasy.“

„To vidím, že je to šampon. Ale je to psí šampon! Umyl jsem si vlasy psím šamponem!“

Tak jsem dala šampon našeho Atíčka zase zpátky do skříňky v kuchyni a říkala jsem si, no tak jsem zapomněla, že je to psí šampon! A stalo se snad něco?

„Čuchni mi k hlavě! Nesmrdím?“

Čichla jsem si.

„Ne. Voníš jako Atíček!“

„Tak to si je tedy umyju znova.“

„Můžeš mi říct, proč?! Voníš krásně!“

Poslechl mě. A tak ten večer oba mí pánové, lidský i ten psí, voněli stejně krásně...

Tento fejeton vyšel 23. ledna 2012 v Magazínu ONA DNES.

A tady si můžete přečíst půvabnou reakci z Boleslavi Mladé:

http://www.kdyz.cz/co-je-noveho

Autor: Irena Fuchsová | úterý 24.1.2012 0:12 | karma článku: 22.47 | přečteno: 1856x

Další články blogera

Irena Fuchsová

Můj život s Kukurou

V květnu 2011 se měla začít v Činoherním klubu zkoušet hra Kukura, ve které Juraj bilancuje svůj život. Těšila jsem se, protože ji napsal Martin Čičvák, který ji měl i režírovat. Jsem v ČK jedna nápověda, napovídat tedy budu já.

26.3.2024 v 15:33 | Karma článku: 39.54 | Přečteno: 4135 | Diskuse

Irena Fuchsová

Kolínské ráno s kanalizací

Když jsem dneska nastoupila na Zálabí do autobusu, kterým jezdím na nádraží, netušila jsem, co mě čeká. Autobus se rozjel a já vzápětí zaregistrovala, že vzadu telefonuje "kanalizace". Nebyla to žena. Byla to kanalizace.

15.3.2024 v 23:12 | Karma článku: 29.33 | Přečteno: 921 | Diskuse

Irena Fuchsová

Emília Vášáryová a Petr Nárožný

Pokaždé, když vidím v televizi Emílii Vášáryovou, vzpomenu si, jak jsme na podzim v roce 2000 zkoušeli v Činoherním klubu hru, Návrat do pouště, kde paní Milka, jak jsme jí všichni říkali, hrála sestru Petra Nárožného.

23.2.2024 v 23:22 | Karma článku: 38.58 | Přečteno: 4234 | Diskuse

Irena Fuchsová

Konec únorové tečky

Můj předcházející blog, Vánoční dárek s únorovou tečkou, má ještě jednu tečku. Dost lidí se mě ptalo, jak to s Karlou, která mi dala před Vánoci "dárek" s datem spotřeby do července 2005, dopadlo. Jak? Před týdnem mi zavolala.

21.2.2024 v 0:16 | Karma článku: 23.88 | Přečteno: 806 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 21.68 | Přečteno: 315 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 39 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 23 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.12 | Přečteno: 287 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.56 | Přečteno: 503 | Diskuse
VIP
Počet článků 745 Celková karma 30.48 Průměrná čtenost 2346

Stařenka (1950), která ráda relaxuje na facebooku. Matka (Filip a Rita). Babička (František). Manželka (pan Fuchs). Spisovatelka (33 vydaných knih: http://www.kdyz.cz/vydane-knihy). Členka Obce spisovatelů a Herecké asociace. Moderátorka (ČRo Pardubice: nedělní pořad, Když vypráví nápověda). Fotografka (Kamil Panasonic Fuchs). Publicistka: ONA DNES, VLASTA, PŘEKVAPENÍ. Dětská obrna od roku 1954 (www.polio.cz). Nápověda (Činoherní klub 1994 - stále). Blogerka - v anketě Bloger roku 2019 získala Cenu redakce. Fotografie je od Kamila Fuchse, který je také na facebooku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...