Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pan Fuchs si vzal v roce 1980 chlapa, a neví vo tom...

Chtěla jsem nadpis napsat jinak, ale ostrá slova v nadpisu být nesmí, tak jsem se zkrotila. Ale je to škoda, řeknu vám! Líbilo by se mi, kdyby tam bylo: Pan Fuchs od roku 1980 ..... s chlapem a neví vo tom... 

V Lidových novinách, v sobotu 1. 12. 2012, v příloze Orientace, napsal pan Jiří Peňás úvahu, nazvanou: Pavoučí ženy a ubohá tlustá moucha.

Hodil do jednoho spisovatelského guláše, který podle něho není k jídlu, jednu holku za druhou. V hrnci skončila, cituji:

"Petra Hůlová, Petra Soukupová, Markéta Pilátová, Magdalena Platzová, Radka Denemarková, Jana Šrámková, Jakuba Katalpa, Františka Jirousová, Marie Michlová, Bára Gregorová, Kateřina Tučková, Bianca Bellová, Natálie Kocábová a bohužel zesnulá Hana Androníková." 

"... Tyto ženy nepíší něco, ale píší "se". Příkazem, byť třeba podvědomým, je vyjádřit prostřednictvím textu samy sebe. Psaní je pro ně nástrojem sebevyjádření a sebepoznání." (konec citace)

Tohle mě nebere, to jsou intelektuální pindy, které nemusím. Nebere mě ani tohle (cituji):

"Píší proto, že to tak cítí. Též proto, že je to baví a těší, což je méně vznešená forma toho "cítění". ... Cit lze "vycítit" v důrazech, jež kladou na intuici, iracionalitu, na vnitřní instinktivní hlasy, které je vedou jako slepce bezpečně po úskalích vyprávění, jež se často podobá cestám v labyrintu, ve kterých zabloudit a ztratit se neznamená nic výjimečného. Neboť ony to tak cítí. Cit je jejich maják, který jim svítí v tmách. Následují ho." (konec citace)

Ani tohle mě nebere. Kdyby pan Peňás napsal: "Nerozumím tomu, o čem ty holky píšou," bylo by to totéž, ale jenom za tohle by v Lidovkách honorář nedostal. Takže intelektuálsky pinduje. Ale jak říkám, tohle mě nebere. Tohle mě dostalo, přátelé, tohle! (cituji):

"Muž obvykle píše z jiného důvodu: muž píše, protože chce -  nebo ho něco z vnějšku nutí. Chce psaním obvykle něčeho na úrovni svých možností dosáhnout. Třeba i klidu a pohodlí: často bývá psaní jeho "zaměstnání" a on to tak bere. Je to profese, řemeslo, žádná mystika a vnitřní puzení. Je pozorovatel a zapisovač. Chce napsat text, aby v něm něco vyjádřil, někoho zaujal, někoho pobavil či naštval, někoho o něčem přesvěčil." (konec citace)

Hned jsem se v tom poznala! Přesně takhle píšu já! Zatrnulo ve mně. Tak je to pravda. Jsem chlap. Vzpomněla jsem si, kolikrát mi pan Fuchs řekl: "V tobě je stejně kus chlapa!" a já mlčela a trápila se tím do doby, než jsem začala vydávat jednu knihu za druhou. Když pak po mně jednou pan Fuchs zase hodil tuhle svoji oblíbenku, dostal ode mě tuto odpověď: 

"Možná proto se mnou tak rád šukáš."

A byl klid. Už to sice nikdy neřekl, ale na skutečnosti to nic nemění. Píšu jako chlap, jsem tedy chlap. S tím nic nenadělám.

Máme opět sobotu, tentokrát už 8. 12. 2012, a v Lidových novinách, v příloze Orientace, je článek, nazvaný České spisovatelky vracejí úder.

Holky moje, já se vám divím. Namáhat se s nějakým úderem. Buďte rády, že se o vás píše! To je jedno, jak! Hlavně, že se píše. A v Lidovkách! Tý jo... co já bych za to dala!

Publikuju v různých novinách a časopisech od roku 1984. V roce 2001, kdy jsem začala vydávat knihy, jsem měla v počítači cca 200 povídek, které všechny někde vyšly (Vlasta, Květy, Tina, Playboy, Nei-Report atd.) Mohla jsem tedy vydávat i tři povídkové knihy za rok, protože jsem měla zásoby, průběžně doplňované, takže sklad je stále plný... :-)

Na jaře 2013 mi vyjde třicatá kniha a nikdy o mně nenapsal ani pan Peňás, ani muži jemu podobní, nikdy o mně nenapsala ani paní Klára Kubíčková, ani ženy jí podobné.

Ne že by o mně tahle sorta lidí nevěděla. Od roku 2001, kdy mi vyšla první kniha, do roku 2005, jsem posílala své knihy na všechny strany, do všech redakcí a konkrétním lidem, kteří píší kritiky. Nic. 

V roce 2005 mi vyšel román, Když nemám, co jsem nechtěla. O svini herečce. Poslala jsem ho třiceti lidem, o kterých jsem si myslela, že by je mohl zajímat. Celý rok jsem si schovávala různé výstřižky, které se jich týkaly, a které mě zaujaly. Ke knize jsem přiložila dopis, kde jsem jim poděkovala za jejich reportáž, článek, rozhovor, knihu, kritiku, za časopis, který vedou, za pořad, který uvádí atd., a vyjádřila jsem touhu, aby jim moje kniha udělala aspoň takovou radost, jakou oni udělali mně. Na konci dopisu jsem uvedla svůj e-mail a webové stránky. Nic jsem po nich nechtěla. A výsledek?

Nikdo z těch třiceti lidí mi neodpověděl. A to bylo naposledy, co jsem někam svoji knihu poslala.

Holky moje, uvědomte si jednu věc. Začíná vám boj. Já jsem mimo hru. Já k vám nepatřím. Já jsem chlap. Ale vy jste mladý holky, a jak říkám, začíná vám boj! Chlapi, co se živí psaním, totiž nemají o čem psát - kromě mě, ale já jsem výjimka, která potvrzuje pravidlo.

Tak je to, holky moje, nemají o čem psát! Nedivím se tomu. Žádné nebezpečí jim nehrozí. Mají spolehlivé partičky a navzájem si kryjí záda. Dohazují si kšefty. Ale je jim to prd platný. Vysychají. Nemají žádné impulzy. Nic. Nuda. Chlast je nebere. Drogy je neberou. Milenka? Nic výjimečného. Každý druhý má milenku. Občas si zašukají mezi sebou, ale to už je taky nebere. Jsou zapšklí, vyschlí, bez humoru, bez radosti.

Bez koulí, jak říkáme my vod divadla.

Začali si hledat umělého nepřítele! A našli vás. Vy jste začátek. Budou cíleně pokračovat. Začali spisovatelkami, protože vědí, že holky, co píšou, se ozvou. Mají to dobře naplánované. Čekali na to, že zareagujete. A vy jste je nezklamaly. Měly jste se na celého pana Peňáse a spol. vykašlat, holky. Tak, jako já už roky kašlu na pana Fuchse, když mi říká, že píšu sračky, který nikdo nečte...

P. S.

Víte, co mě teď napadlo? Tu knihu, Když nemám, co jsem nechtěla, která vyšla v roce 2005, začnu po kapitolách dávat sem, na svůj blog. Je rozebraná, podruhé ji vydávat s panem nakladatelem zatím nechceme...

Tedy, já mám fakt někdy dobrý nápady! :-) Tady se můžete podívat na obálku:

http://www.kdyz.cz/vydane-knihy

Autor: Irena Fuchsová | sobota 8.12.2012 23:15 | karma článku: 34,43 | přečteno: 9048x
  • Další články autora

Irena Fuchsová

Včera jste mě mohli asi desetkrát zranit nebo i zabít

Silnice přes starý kolínský most je plná aut, tak chápu, že cyklisté a koloběžkáři používají chodník, i když správně mají použít silnici, na které je i „jejich“ značka v obou směrech. Chápu je, ale proč NIKDY nepoužijí zvonek?

2.5.2024 v 21:15 | Karma: 24,28 | Přečteno: 485x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

To tedy nechci. Jsou trapný...

... řekla dívka v autobuse, když jsem si k ní přisedla a zeptala se, jestli nechce, aby si k ní sedl některý ze tří kluků, kteří se po ní otáčeli ze sedadel o kus dál. Pohrdavě se usmála. „To tedy nechci. Jsou trapný...“

18.4.2024 v 0:41 | Karma: 28,29 | Přečteno: 1219x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Setkání v metru

Byla jsem -náctiletá, když jsem se dočetla, že každý máme na světě své dvojče. Někoho, kdo je jako my. Někoho, o kom budeme na první pohled vědět, že je to on. S kým si budeme rozumět beze slov. Pokud se potkáme. A my se potkali.

1.4.2024 v 22:42 | Karma: 26,15 | Přečteno: 669x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Můj život s Kukurou

V květnu 2011 se měla začít v Činoherním klubu zkoušet hra Kukura, ve které Juraj bilancuje svůj život. Těšila jsem se, protože ji napsal Martin Čičvák, který ji měl i režírovat. Jsem v ČK jedna nápověda, napovídat tedy budu já.

26.3.2024 v 15:33 | Karma: 40,11 | Přečteno: 4350x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Kolínské ráno s kanalizací

Když jsem dneska nastoupila na Zálabí do autobusu, kterým jezdím na nádraží, netušila jsem, co mě čeká. Autobus se rozjel a já vzápětí zaregistrovala, že vzadu telefonuje "kanalizace". Nebyla to žena. Byla to kanalizace.

15.3.2024 v 23:12 | Karma: 30,31 | Přečteno: 997x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste

4. května 2024

Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva

3. května 2024  21:23

Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...

Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt

3. května 2024  19:28,  aktualizováno  21:13

Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...

  • Počet článků 748
  • Celková karma 29,70
  • Průměrná čtenost 2339x
Stařenka (1950), která ráda relaxuje na facebooku. Matka (Filip a Rita). Babička (František). Manželka (pan Fuchs). Spisovatelka (33 vydaných knih: http://www.kdyz.cz/vydane-knihy). Členka Obce spisovatelů a Herecké asociace. Moderátorka (ČRo Pardubice: nedělní pořad, Když vypráví nápověda). Fotografka (Kamil Panasonic Fuchs). Publicistka: ONA DNES, VLASTA, PŘEKVAPENÍ. Dětská obrna od roku 1954 (www.polio.cz). Nápověda (Činoherní klub 1994 - stále). Blogerka - v anketě Bloger roku 2019 získala Cenu redakce. Fotografie je od Kamila Fuchse, který je také na facebooku.