Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdo krade víc? Gadžové nebo Romové?

Odpověď je jednoduchá. Samozřejmě, že gadžové. Kradou gadžové vysokoškoláci i gadžové nevzdělaní, ale o to víc "šikovní", a všichni víme, že v milionových zlodějnách, které mám na mysli, si Romové "nevrznou". Vedou gadžové.

Minulou sobotu jsem na kolínské radnici oddávala. Jedna svatba byla romská. Novomanželé byli mladí, ale měli už s sebou dvě děti. Před obřadní síni bylo plno svátečně oblečených svatebčanů.

"Takhle oblečení nejsou někdy ani na "bílé" svatbě," řekly jsme si s paní matrikářkou shodně a pak se už ke mně hlásil usměvavý Rom, kterého si pamatuju jako milého, usměvavého kluka, protože bydlel ve stejné ulici. Nezměnil se.

"Ahoj, tebe jsem už dlouho neviděla!" Podali jsme si ruce. "Já ti tykám! Nevadí ti to?" Zavrtěl hlavou. "Vy můžete. Já ne. Jsem mladší." A pak mi vysvětlil, proč je na svatbě. "Žením syna. Pospíšili si. Už mají dvě děti. Jsem dědeček!" Hrdě mi ukázal na dvouletého chlapečka, který si se mnou chtěl také podat ruku...

Svatba byla krásná. Důstojná. Plná citu. To, že mně a paní matrikářce přinesl "děda" po obřadu dort a lahev vína, bylo pro nás výjimečné, ale k téhle svatbě to patřilo.

Už týden se mi v hlavě mele kdeco. Problémy romské komunity s bydlením, se vzděláním, s nezaměstnaností. Rasismus. A také, jak každý, kdo se Romů jakýmkoli  způsobem zastane, dostane okamžitě radu: Tak si je vem domů ty!"

Samozřejmě, že někteří Romové jsou špatní. Ale špatní jsou i někteří gadžové. A přesto se neříká, že všichni gadžové jsou špatní. Ale Romové se do jednoho pytle hází.

Představuju si, jak by mi bylo, kdybych se narodila v romské rodině, která by žila ve stejných podmínkách jako průměrná rodina gadžů. Nebylo by to dobré. Měla bych na sobě cejch. Musela bych neustále přesvědčovat okolí o tom, že jsem sice Romka, ale moje rodina žije jako rodiny gadžů. Bylo by to každodenní ponížení, mám pravdu?

Napadlo mě, kdyby gadžové tolik nekradli, kolik peněz by se mohlo dát do smysluplné pomoci Romům. Dát jim možnost rozhodnout se, kde chtějí žít a jak chtějí bydlet, finančně jejich rozhodnutí zastřešit, vybrat mezi nimi, z jejich řad, schopné sociální pracovníky, správce domů, uklízecí službu, místní ochránce zákona. Vytvořit pro ně pracovní místa ve službách, které potřebují gadžové i Romové. Podpořit romské děti v tom, co mají v krvi. Tanec, zpěv, pohyb. Vrátit sebevědomí těm Romům, kterým chybí.

Pokud si teď ťukáte na čelo, je to váš problém. V Obrnicích si na čelo neťukali. 

http://www.rozhlas.cz/zpravy/regiony/_zprava/evropska-cena-za-vzorovou-integraci-romu-poputuje-do-ceskych-obrnic--1273409

http://www.novinky.cz/zena/styl/286703-souziti-s-romy-jak-na-to-jdou-v-obrnicich.html

http://romove.radio.cz/cz/clanek/26221

Autor: Irena Fuchsová | sobota 12.4.2014 22:22 | karma článku: 19,62 | přečteno: 2772x
  • Další články autora

Irena Fuchsová

To tedy nechci. Jsou trapný...

... řekla dívka v autobuse, když jsem si k ní přisedla a zeptala se, jestli nechce, aby si k ní sedl některý ze tří kluků, kteří se po ní otáčeli ze sedadel o kus dál. Pohrdavě se usmála. „To tedy nechci. Jsou trapný...“

18.4.2024 v 0:41 | Karma: 27,65 | Přečteno: 1164x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Setkání v metru

Byla jsem -náctiletá, když jsem se dočetla, že každý máme na světě své dvojče. Někoho, kdo je jako my. Někoho, o kom budeme na první pohled vědět, že je to on. S kým si budeme rozumět beze slov. Pokud se potkáme. A my se potkali.

1.4.2024 v 22:42 | Karma: 26,02 | Přečteno: 657x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Můj život s Kukurou

V květnu 2011 se měla začít v Činoherním klubu zkoušet hra Kukura, ve které Juraj bilancuje svůj život. Těšila jsem se, protože ji napsal Martin Čičvák, který ji měl i režírovat. Jsem v ČK jedna nápověda, napovídat tedy budu já.

26.3.2024 v 15:33 | Karma: 40,10 | Přečteno: 4345x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Kolínské ráno s kanalizací

Když jsem dneska nastoupila na Zálabí do autobusu, kterým jezdím na nádraží, netušila jsem, co mě čeká. Autobus se rozjel a já vzápětí zaregistrovala, že vzadu telefonuje "kanalizace". Nebyla to žena. Byla to kanalizace.

15.3.2024 v 23:12 | Karma: 30,31 | Přečteno: 992x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Emília Vášáryová a Petr Nárožný

Pokaždé, když vidím v televizi Emílii Vášáryovou, vzpomenu si, jak jsme na podzim v roce 2000 zkoušeli v Činoherním klubu hru, Návrat do pouště, kde paní Milka, jak jsme jí všichni říkali, hrála sestru Petra Nárožného.

23.2.2024 v 23:22 | Karma: 38,67 | Přečteno: 4351x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ředitelem Vojenského zpravodajství by mohl být Bartovský, nahradí Berouna

23. dubna 2024  13:28,  aktualizováno  13:59

Novým ředitelem Vojenského zpravodajství (VZ) by mohl být Petr Bartovský. Kandidáta dnes na...

Zakázky TSK jen vyvoleným. Za manipulaci tendrů soudí 15 lidí a čtyři firmy

23. dubna 2024  13:46

Hlavní líčení v kauze zmanipulovaných zakázek Technické správy komunikací hlavního města Prahy...

Europoslanci prodloužili volný obchod s Ukrajinou, unijní farmáře více ochrání

23. dubna 2024  13:03,  aktualizováno  13:29

Europoslanci schválili prodloužení volného obchodu s Ukrajinou, ovšem s kroky k vyšší ochraně...

Protesty za Gazu zachvacují americké univerzity, policie masivně zatýká

23. dubna 2024  13:27

Kolumbijská univerzita v pondělí kvůli demonstracím zavedla distanční výuku a na nedalekých...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 747
  • Celková karma 29,90
  • Průměrná čtenost 2342x
Stařenka (1950), která ráda relaxuje na facebooku. Matka (Filip a Rita). Babička (František). Manželka (pan Fuchs). Spisovatelka (33 vydaných knih: http://www.kdyz.cz/vydane-knihy). Členka Obce spisovatelů a Herecké asociace. Moderátorka (ČRo Pardubice: nedělní pořad, Když vypráví nápověda). Fotografka (Kamil Panasonic Fuchs). Publicistka: ONA DNES, VLASTA, PŘEKVAPENÍ. Dětská obrna od roku 1954 (www.polio.cz). Nápověda (Činoherní klub 1994 - stále). Blogerka - v anketě Bloger roku 2019 získala Cenu redakce. Fotografie je od Kamila Fuchse, který je také na facebooku.