Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kolo a já

Zeptáte se, kdo je tvůj nejlepší přítel, a už se to sype. Pes. Kniha. Vibrátor. Cigareta. Kočka. Facebook. Leguán. Alkohol. Kaktus. To je partička, co? Tak proč bych já nemohla odpovědět, že můj nejlepší přítel je kolo?

Jsem s ním od rána do večera. Ráno s ním vyjedu do práce, tam na mě čeká do odpoledne, pak jedeme spolu domů, vyprávím mu, co jsem zažila, stavíme se na nákupech a pak už jedeme domů. Má svoje místo v předsíni, odkud má přehled po celém mém malém bytě, a tak je se mnou i doma. A druhý den se všechno opakuje. Ráno s ním vyjedu do práce, tam na mě čeká do odpoledne, pak jedeme spolu domů, vyprávím mu, co jsem zažila, stavíme se na nákupech a pak jedeme domů.

Ale před čtrnácti dny se tenhle rituál změnil. Vezla jsem plný košík nákupu na víkend a kousek od našeho domu jsem se zhoupla na šutru, který ležel na silnici a už jsem slyšela, jak se to vzadu sype!

Zastavila jsem, ale než jsem mohla kolo opřít, přišel ke mně chlap, nebo kluk, to nebylo poznat, protože se hned sehnul a sbíral housky, cibuli, pórek, brambory a je vlastně úplně jedno, co sbíral, protože když to všechno sebral a dal do košíku, podíval se na mě a byl nádherný! Ježíši, ten byl sladký! Byl podobný Ondřejovi Sokolovi. No... vlastně mu moc podobný nebyl, ale tvářil se jako on! Měl stejné oči jako on! A jak se tváří Ondřej Sokol, a jaké má oči, vím moc dobře, protože jsem na něm byla už pětkrát v Činoherním klubu. Asi jsem úchylná, ale vážně jsem už pětkrát viděla hru Zrada, kde Ondřej hraje a...

„Ahoj. Snad sss... snad sss...“ Koukal pořád na mě a koktal. „Promiň. Chtěl jsem říct: SNAD JSEM SEBRAL VŠECHNO. A místo toho koktám, protože koukám, že jsem snad všechno sebral docela pěkný holce.“

Jasně, že jsem zčervenala. Vy byste nezčervenaly?! Je mi dvacet dva, měla jsem dva kluky, doslova „měla“, protože jsem se s každým jednou vyspala a nazdar, a  najednou se objeví tenhle, koktá, když se na mě podívá jako Ondřej Sokol, řekne, že jsem docela pěkná holka...

Nemůžu už mlčet! Musím taky něco říct!

„Jen jes...jestli...ssss...“ Začali jsme se oba smát. „Promiň! To je snad nakažlivý! Chtěla jsem říct, JEN JESTLI JSI SEBRAL VŠECHNO!“

„Podívám se!“

A opravdu se podíval, našel ještě jednu bramboru na kraji silnice, dal ji do košíku a pak pochválil moje kolo.

„Perfektní. Mám tuhle značku taky. A jezdím strašně rád. Co kdybychom se zítra projeli, chtělo by se ti?“

Jasně, že by se mi chtělo! Strašně by se mi chtělo! Ale...

„Neboj. Jenom se projedeme. Projedeme se, ani z kola neslezeme a zase se vrátíme. Uděláme něco pro zdraví a pak se svalíme k televizi nebo ke knize.“

Přikývla jsem.

„Pokud se potom svalíme každý ve svém bytě, tak jo. Já jsem Bára.“

„Barbora?“ Znovu jsem přikývla. „Moje prateta byla Barbora, ale říkali jsme jí Babeta. Neměla děti a byla docela zlá. Ale měli jsme ji rádi. Byla s ní legrace. Já jsem Marek.“

Podali jsme si ruce, navzájem jsme si je pevně stiskli a pak se moje kolo nedočkavě zakymácelo, tak jsem se radši rozloučila.

„Zítra po obědě? Ve dvě hodiny? Bydlím tady v ulici, takže se můžeme sejít tady. Ano?“

„Souhlas. Těším se, Báro! Ahoj!“

„Ahoj, Marku!"

Nebudu popisovat, jak jsem druhý den od rána přemýšlela, co si vezmu na sebe, myla si vlasy, vytrhávala obočí, líčila se a zase odličovala, a také jsem chystala svačinu, pro sebe i pro něj a pití, protože když řekl, že neslezeme z kola, tak do žádné hospody nejdu a pěkně se najíme při jízdě, maximálně se na chvíli zastavíme...

… Bylo to nádherné odpoledne. Přijeli jsme až k večeru a hned jsme se domluvili i na neděli. Měla jsem sice pocit, že jsme si o sobě řekli všechno už v sobotu, ale povídali jsme si o sobě i v neděli a i nedělní odpoledne bylo nádherné. Tentokrát připravil svačinu a pití Marek, protože jsem s nedělí souhlasila pod podmínkou, že zase neslezeme z kola!

Marek pracoval přes týden v Praze, tak jsme se neviděli, ale volali jsme si, esemeskovali, mailovali, psali jsme si i na facebooku, vlastně jsme spolu byli každý den a víkend jsme si zopakovali.

Sobota projížďka, svačina a pití ode mě, neděle projížďka, svačina a pití od Marka. Když jsme se v neděli večer u našeho domu loučili, opřel si Marek kolo o zeď, a pak mě objal. Nemohla jsem ucuknout, protože jsem držela svoje kolo, a také se mi ucuknout nechtělo! Proč bych ucukávala, proboha?

„Barunko, co říkáš tomu, že bychom za týden někam vyrazili bez kol? Můžu vzít auto, nebo můžeme jít jen tak na procházku, a držet se za ruce. To na kole moc nejde.“    

Souhlasila jsem, i když se mi roztlouklo srdce. Ale byla neděle večer a sobota je daleko, mám před sebou pět dní, kdy si budeme psát a volat, uvidím, uvidím, a jestli se mi v sobotu bude srdce třást jako teď, tak prostě nikam nepůjdu!

… Pět dní uteklo, byla sobota, a mně se srdce třáslo pořád a třáslo se mi celý týden, třáslo se mi, když jsme si s Markem volali a on plánoval, kam mě všude vezme, třáslo se mi, když jsme si mailovali a psali si, jak se na sebe těšíme a jak je ten týden dlouhý, třáslo se mi, když mi Marek v sobotu odpoledne zavolal, že na mě čeká před domem a já pohladila v předsíni kolo, zamkla jsem a vyšla jsem před dům.

Marek stál na druhé straně ulice u auta a mával na mě. Zamávala jsem také a pak jsem šla pomalu k němu. Trochu jsem se při chůzi pohupovala, na základce mi kvůli tomu říkali kachňák, s tím nic nenadělám, mám DMO, dětskou mozkovou obrnu, která děti postihne při porodu, byla jsem na několika operacích, chodím, jak chodím. Mohla jsem dopadnout hůř...

… A najednou se mi srdce přestalo třást! A jak se přestalo třást, já se přestala bát, jestli se Marek právě teď zhrozil, kdo se to k němu kachní. Přestala jsem se bát, jestli se už nikdy neozve, a byla jsem najednou šťastná.

No, tak jsem kachňák! A má být? Mohla jsem dopadnout hůř!   

Autor: Irena Fuchsová | pátek 18.4.2014 22:11 | karma článku: 16,64 | přečteno: 869x
  • Další články autora

Irena Fuchsová

To tedy nechci. Jsou trapný...

... řekla dívka v autobuse, když jsem si k ní přisedla a zeptala se, jestli nechce, aby si k ní sedl některý ze tří kluků, kteří se po ní otáčeli ze sedadel o kus dál. Pohrdavě se usmála. „To tedy nechci. Jsou trapný...“

18.4.2024 v 0:41 | Karma: 25,74 | Přečteno: 1022x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Setkání v metru

Byla jsem -náctiletá, když jsem se dočetla, že každý máme na světě své dvojče. Někoho, kdo je jako my. Někoho, o kom budeme na první pohled vědět, že je to on. S kým si budeme rozumět beze slov. Pokud se potkáme. A my se potkali.

1.4.2024 v 22:42 | Karma: 25,77 | Přečteno: 642x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Můj život s Kukurou

V květnu 2011 se měla začít v Činoherním klubu zkoušet hra Kukura, ve které Juraj bilancuje svůj život. Těšila jsem se, protože ji napsal Martin Čičvák, který ji měl i režírovat. Jsem v ČK jedna nápověda, napovídat tedy budu já.

26.3.2024 v 15:33 | Karma: 40,06 | Přečteno: 4340x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Kolínské ráno s kanalizací

Když jsem dneska nastoupila na Zálabí do autobusu, kterým jezdím na nádraží, netušila jsem, co mě čeká. Autobus se rozjel a já vzápětí zaregistrovala, že vzadu telefonuje "kanalizace". Nebyla to žena. Byla to kanalizace.

15.3.2024 v 23:12 | Karma: 30,23 | Přečteno: 986x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Emília Vášáryová a Petr Nárožný

Pokaždé, když vidím v televizi Emílii Vášáryovou, vzpomenu si, jak jsme na podzim v roce 2000 zkoušeli v Činoherním klubu hru, Návrat do pouště, kde paní Milka, jak jsme jí všichni říkali, hrála sestru Petra Nárožného.

23.2.2024 v 23:22 | Karma: 38,67 | Přečteno: 4346x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Konec únorové tečky

Můj předcházející blog, Vánoční dárek s únorovou tečkou, má ještě jednu tečku. Dost lidí se mě ptalo, jak to s Karlou, která mi dala před Vánoci "dárek" s datem spotřeby do července 2005, dopadlo. Jak? Před týdnem mi zavolala.

21.2.2024 v 0:16 | Karma: 24,17 | Přečteno: 892x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Vánoční dárek s únorovou tečkou

Možná to znáte. Někdo vás nepříjemně překvapí a ne jednou, a vy se s ním furt scházíte, sice ne často a maximálně na kafe, ale scházíte, jako byste čekali, až se stane něco, co tenhle podivný vztah ukončí.

10.2.2024 v 23:51 | Karma: 25,59 | Přečteno: 807x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Znají ho všichni herci a všechny herečky...

... nemusím nikoho z herců jmenovat, protože ho znají fakt všichni! Poznali ho v různých podobách, v různých situacích, ale nejde o to, jak a kde ho poznali, protože i když herci a herečky nejsou stejní, hlad je stejný u každého.

28.1.2024 v 21:45 | Karma: 26,48 | Přečteno: 1026x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Chci být úspěšný! Bohatý! Známý!

Seděla jsem ve vagoně, který měl velkoprostorové uspořádání. V takovém vagonu nejsou kupé, ale sedadla za sebou, nebo proti sobě. Když se přes uličku ozvala tahle hláška, prostě jsem se tam musela podívat!

13.1.2024 v 23:05 | Karma: 30,91 | Přečteno: 1093x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

A cos po čtyřiceti letech čekala?! Že to uklidím?!

Řekla bych, že chlapi se zastavují na ulici s kamarády víc než ženy. Ale když se sejdou tři ženské a jedné z nich se náhodou podaří nahodit téma, které zajímá i ostatní, kam se na ně chlapi hrabou!

17.12.2023 v 23:05 | Karma: 29,04 | Přečteno: 1108x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Když nemůžeš, tak přidej!

Nevím, kde se to ve mně bere. Přijedu z Činoherního klubu do Kolína, nakoupím, sotva lezu, táhnu domů těžkou tašku přes starý most na Zálabí a pak potkám smutného kamaráda a musím se s ním zastavit a zeptat se ho, co mu je...

27.11.2023 v 22:28 | Karma: 26,48 | Přečteno: 795x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Jak po mně moji mrtví hází šišky

Když jdu na kolínský hřbitov, jdu domů. Jako malá jsem měla pocit, že kolem sebe slyším hlasy, mluvilo na mě víc lidí, jeden přes druhého. Teď už sice moji mrtví nejsou tak sdílní, ale občas zakopnu nebo na mě hodí šišku...

12.11.2023 v 17:51 | Karma: 26,12 | Přečteno: 628x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Když se některé mobily hárají...

... zcela logicky se jimi jejich majitelky stávají maximálně posedlé a nejraději by se od nich na vteřinu nehnuly! Nezajímá je nic jiného, než hárající mobil, stejně jako chudáka psa nezajímá nic jiného než fena, která se hárá.

26.10.2023 v 13:18 | Karma: 25,88 | Přečteno: 628x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Jak si useknout ruku

Není těžké si ji useknout. Je to rozhodnutí v setině vteřiny, ve které pochopíte, že už nemůžete udělat nic jiného, než seknout! Samozřejmě, když si ji useknete, trvá minimálně rok, než se z toho vzpamatujete, ale stojí to za to.

16.10.2023 v 22:03 | Karma: 26,88 | Přečteno: 879x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Co všechno nesmíte

Nesmíte mít svatbu v květnu, protože nevěsta v létě umře. Nesmíte stříhat nehty miminku! Rok mu je okusujte a až po roce stříhejte! A nesmíte chodit s miminkem na hřbitov! Nechoďte tam, dokud mu nebude rok!

9.10.2023 v 21:40 | Karma: 36,05 | Přečteno: 4514x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Eva Audolenská

Eva. Moje velká kamarádka, o třináct let starší. Obě kolíňačky. Obě divadelnice. Bydlely jsme kousek od sebe. Já bydlela vedle spořitelny z jedné strany, a Eva vedle spořitelny ze strany druhé. Věděly jsme o sobě všechno. Všechno.

4.10.2023 v 15:35 | Karma: 28,92 | Přečteno: 836x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Letí Šíp Kolínem a poklepávači kladívky

Někdy se to tak hezky sejde. Ráno písnička v rádiu a večer reportáž v televizi a mám blog! Aha, to je za odměnu, napadlo mě. Dneska jsem totiž byla mimoděk laskavá, ale až teď večer mi došlo, že jsem asi dotyčným udělala radost...

18.9.2023 v 22:02 | Karma: 25,85 | Přečteno: 748x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Chlap zůstane chlapem i na vozejku...

...což jsem si připomněla koncem týdne v metru, když jsem z Hlaváku jela k Muzeu, odkud to mám do Činoheráku co by dup, a večer, když jsem jela z dlouhé zkoušky do Kolína, jsem si uvědomila, že blb zůstane blbem i ve vlaku.

2.9.2023 v 22:13 | Karma: 37,36 | Přečteno: 3390x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Absťák po divadle

Jsou divadelní prázdniny, které mám každé léto od roku 1968, tak se nedivím, že mám po divadle absťák a čtu si divadelní vejšplechty z Činoherního klubu, kde jsem od roku 1994. A objevila jsem doslova poklady!

13.8.2023 v 21:50 | Karma: 23,25 | Přečteno: 587x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Smíšená manželství nedělají dobrotu

Tohle mi řekla během povídání o všem možném, dcera mé kamarádky. Je rozvedená a pět let žije se svojí přítelkyní. Dá se tedy předpokládat, že ví, o čem mluví. A když jsem o tom později přemýšlela, musela jsem jí dát za pravdu.

30.7.2023 v 21:51 | Karma: 37,21 | Přečteno: 11194x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 747
  • Celková karma 29,59
  • Průměrná čtenost 2342x
Stařenka (1950), která ráda relaxuje na facebooku. Matka (Filip a Rita). Babička (František). Manželka (pan Fuchs). Spisovatelka (33 vydaných knih: http://www.kdyz.cz/vydane-knihy). Členka Obce spisovatelů a Herecké asociace. Moderátorka (ČRo Pardubice: nedělní pořad, Když vypráví nápověda). Fotografka (Kamil Panasonic Fuchs). Publicistka: ONA DNES, VLASTA, PŘEKVAPENÍ. Dětská obrna od roku 1954 (www.polio.cz). Nápověda (Činoherní klub 1994 - stále). Blogerka - v anketě Bloger roku 2019 získala Cenu redakce. Fotografie je od Kamila Fuchse, který je také na facebooku.