Chleba je nad zlato

27. 04. 2015 21:01:00
Víte, že dřív byly v sobotu a v neděli všechny obchody zavřené? A dovedete si představit, že v sobotu ráno zjistíte, že vám doma chybí chleba? A vy musíte čekat do pondělí, protože ne každý soused je ochoten podělit se o tento boží dar, jak říkávala chlebu moje babička.

Dodnes v některých z nás zůstala tato krutá minulost tak zabetonovaná, že si v pátek říkáme, hlavně nesmíme zapomenout na chleba! Alespoň já si to říkám, protože jsem dodnes nezapomněla na jednu katastrofickou neděli, kdy nám ráno došel chleba.

Byly jsme tehdy tři děti, ve věku 12, 10 a 3 roky a samozřejmě, že od chvíle, kdy maminka spráskla ruce nad prázdnou mísou, kam dávala chleba, jsme měli všichni tři chuť jenom na chleba!

Nejmladší bratříček, který si chleba jindy nevšiml, chodil za maminkou a brečel, cheba, cheba, cheba. Nedivila jsem se mu. I já trpěla. Dostali jsme tehdy od babičky sklenici škvarkové pomazánky a já se těšila, jak si namažu ne jeden, ale tři chleby, zašiju se s knížkou do svého pokoje a budu dlouho, dlouho labužnicky jíst a číst...

Jediný, kdo byl v klidu, byl táta. Slíbil nám, že si po obědě dojde na pivo, a chleba přinese z hospody. I maminka byla v klidu. Říkala si, táta sice půjde na pivo, ale přijde brzy, protože dětem slíbil přinést chleba!

Ale všechno bylo jinak.

Každou neděli jsme měli k obědu knedlíky, zelí a pečené vepřové maso. Každou neděli. Je zajímavé, že se nám tahle každonedělnost nepřejedla. A i kdyby se nám přejedla, nebylo by nám to nic platné, protože maminka se nikdy nepokusila uvařit něco jiného. Ani tátu nikdy nenapadlo, chtít v neděli k obědu něco jiného.

Večer nakrájel knedlíky i maso do velkého pekáče, promíchal to se zelím, strčil pekáč do trouby a za chvíli byla večeře, na kterou jsme se my, děti, každou neděli těšily. Myslím, že jsem milovala neděle právě pro tyhle její jistoty.

Ale neděle, na kterou právě teď vzpomínám, byla jiná. Byla tak jiná, že jsem na ni nikdy nezapomněla. Byla to neděle bez chleba.

Táta šel po obědě opravdu na pivo, s tím, že si dá jedno a přinese nám ten náš chleba. Ale uběhla jedna hodina, dvě, bylo už skoro půl čtvrté a táta s chlebem nikde.

"Já bych chtěla chleba s tou škvarkovou pomazánkou od babičky,“ zafňukala jsem a to jsem, prosím, nikdy nefňukala! Maminka se na mě překvapeně podívala a pak vzdychla.

"Tak já ti tou pomazánkou namažu knedlík.“

Nadšeně jsem souhlasila a oba mí bratři sdíleli mé nadšení. Maminka nám tedy každému namazala knedlík škvarkovou pomazánkou a já si jednou kousla.

Hrůza. To se nedalo jíst. Brrr. Tu strašnou chuť cítím ještě dneska...

To, že táta tu neděli nepřišel ani s chlebem ani bez chleba, není podstatné. Podstatné je to, že od té doby u nás doma už nikdy chleba nechyběl. Stala se ze mě chlebová královna, která dohlížela na to, aby zásoby chleba nebyly nikdy na nule. A později, když jsem měla svoji domácnost, byl chleba vždycky na prvním místě.

"Proč kupuješ tolik chleba,“ ptával se mě pan Fuchs.

"Protože si chci namazat chleba a ne knedlík,“ odpovídala jsem mu v duchu a radši jsem se naučila chleba zmrazovat.

I maminku (92 let) a tchyni (88 let) jsem naučila, aby si chleba zmrazovaly, protože jsem pokaždé šílela, když mi zavolaly a mezi řečí mi řekly, že nemají chleba. Maminka ve Žlebech zapomněla říct sousedce, aby jí ho koupila a tchyně v Jablonci nad Nisou si zase stěžovala, že je venku vítr a déšť, tak radši zůstane bez chleba a udělá si bramborové placky. Byly spokojené i bez chleba, ale já si okamžitě vzpomněla na knedlík, namazaný škvarkovou pomazánkou.

"Proč si nedáte chleba zmrazit,“ ptala jsem se naštvaně obou. „Já mám v mrazáku pořád zmrazený chleba, housky, rohlíky, a když upeču, zabalím buchty nebo koláč po třech, čtyřech kouscích do alobalu a zmrazím to také! A mám všechno pořád čerstvé!“

Nechtěly o mrazáku ani slyšet, ale já jim ho pořád připomínala a obou jsem se pořád ptala, jestli mají doma chleba, a asi jsem je tím dost otravovala, protože mi po čase obě řekly, že mě poslechly a dávají chleba do mrazáku. Že je to výborné. Že už teď nikdy nejsou chleba. Že to měly udělat už dávno, protože chleba je nad zlato.

P. S. Tento fejeton vyšel 27. dubna 2015, v Magazínu ONA DNES.

Autor: Irena Fuchsová | pondělí 27.4.2015 21:01 | karma článku: 19.06 | přečteno: 850x

Další články blogera

Irena Fuchsová

Můj život s Kukurou

V květnu 2011 se měla začít v Činoherním klubu zkoušet hra Kukura, ve které Juraj bilancuje svůj život. Těšila jsem se, protože ji napsal Martin Čičvák, který ji měl i režírovat. Jsem v ČK jedna nápověda, napovídat tedy budu já.

26.3.2024 v 15:33 | Karma článku: 39.56 | Přečteno: 4147 | Diskuse

Irena Fuchsová

Kolínské ráno s kanalizací

Když jsem dneska nastoupila na Zálabí do autobusu, kterým jezdím na nádraží, netušila jsem, co mě čeká. Autobus se rozjel a já vzápětí zaregistrovala, že vzadu telefonuje "kanalizace". Nebyla to žena. Byla to kanalizace.

15.3.2024 v 23:12 | Karma článku: 29.33 | Přečteno: 922 | Diskuse

Irena Fuchsová

Emília Vášáryová a Petr Nárožný

Pokaždé, když vidím v televizi Emílii Vášáryovou, vzpomenu si, jak jsme na podzim v roce 2000 zkoušeli v Činoherním klubu hru, Návrat do pouště, kde paní Milka, jak jsme jí všichni říkali, hrála sestru Petra Nárožného.

23.2.2024 v 23:22 | Karma článku: 38.58 | Přečteno: 4235 | Diskuse

Irena Fuchsová

Konec únorové tečky

Můj předcházející blog, Vánoční dárek s únorovou tečkou, má ještě jednu tečku. Dost lidí se mě ptalo, jak to s Karlou, která mi dala před Vánoci "dárek" s datem spotřeby do července 2005, dopadlo. Jak? Před týdnem mi zavolala.

21.2.2024 v 0:16 | Karma článku: 23.88 | Přečteno: 807 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 29.69 | Přečteno: 579 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 52 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 24 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 15.66 | Přečteno: 302 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.79 | Přečteno: 527 | Diskuse
VIP
Počet článků 745 Celková karma 30.48 Průměrná čtenost 2346

Stařenka (1950), která ráda relaxuje na facebooku. Matka (Filip a Rita). Babička (František). Manželka (pan Fuchs). Spisovatelka (33 vydaných knih: http://www.kdyz.cz/vydane-knihy). Členka Obce spisovatelů a Herecké asociace. Moderátorka (ČRo Pardubice: nedělní pořad, Když vypráví nápověda). Fotografka (Kamil Panasonic Fuchs). Publicistka: ONA DNES, VLASTA, PŘEKVAPENÍ. Dětská obrna od roku 1954 (www.polio.cz). Nápověda (Činoherní klub 1994 - stále). Blogerka - v anketě Bloger roku 2019 získala Cenu redakce. Fotografie je od Kamila Fuchse, který je také na facebooku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...