Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Byl jste už, pane Hrebenari, zamilovaný či milovaný?

http://hrebenar.blog.idnes.cz/ = Systém posuzování invalidity je namířený proti zdravotně postiženým, Poskytování sociálních dávek není charitou, Drábek zřídí speciální kontrolní komisi "uzdravující" postižené, Sociální karta zavádí fašizující prvky ve společnosti, My jsme těmi nepřáteli národa, jsme totiž zdravotně postižení...

... To je jenom několik titulků, kterými uvádí své blogy pan Jiří Hrebenar. Všimla jsem si včera jeho blogu o tom, že systém posuzování invalidity je namířený proti zdravotně postiženým. A na chvíli mi nebylo příjemně. Ano, pokaždé když zavadím o toto jméno, mi není příjemně. Možná proto, že nemám ráda negativní lidi. Možná proto, že i já jsem postižená. Dětskou obrnu - polio, jsem dostala v roce 1954, kdy se proti ní ještě neočkovalo.

http://www.polio.cz/

Znám mnoho postižených, mladých, starších, starých, kteří pořád tak neútočí, jako pan Hrebenar. Žijí stejné životy jako nepostižení. Nebo se o to alespoň pokouší. Ze všech sil. Jsou pozitivní. I když jsou na tom i hůř než náš kolega, postižený bloger. 

Napadlo mě dnes po půlnoci, jestli byl tento mladý muž už někdy zamilovaný. A pokud nebyl zamilovaný, jestli byl už někdy milovaný. Ptejte se mě, proč mě to napadlo, řeknu nevím, ale hned si uvědomím, že to není pravda.

Vím, proč. Vím to až moc dobře.

Jednak mi v pátek, 1. července 2011, poslala sms Sašenka. Ptala se mě, kdy přijedu letos do lázní. Že už tam s maminkou je. Příběh Sašenky, který vyšel v roce 2009 v ONA DNES, si můžete přečíst tady:

http://www.kdyz.cz/skandal/jak-bych-te-sasence-jenom-pomohla

Jsou tam i její webové stránky. Sašenka je anděl.

Druhý anděl se mi ozval v sobotu, 2. července 2011. Mirunka, o které jsem nevěděla osm let.

Poznala jsem ji v roce 1995 v klimkovických lázních. Kdyby dělala hlasatelku, celý národ by se denně tlačil u obrazovek, aby z ní vysál pozitivní energii, úsměv, teplo. Nádherná, třiadvacetiletá dívka, s vlasy kolem hlavy jako svatozář. Dokonalá tvář, laskavé, chápavé oči. Smysl pro humor. Žena, kvůli které se muži vyzývají na souboj. Žena, pro kterou se umírá.

http://www.kdyz.cz/fotka.php?soubor=/gal/lazne-4.jpg&popisek=Mirunka - sluníčko. (foto Irena Fuchsová)

 

No, ano, chybička se do této dokonalosti vloudila. Nemoc, kterou Mirunka dostala ve svých pěti letech, je tak výjimečná, že nemá ani cenu ji popisovat. Pojišťovny ji ani nemají v tabulkách. Lidí se stejnou nemocí je na světě pět. Nebo čtyři?

Mirunce se z jistého důvodu v pěti letech zpomalil růst dolních končetin. Přestala chodit a musela na vozejk. Nahoře rostla dívka, dole zůstávalo dítě. A tak to prostě už zůstalo. Ta půvabná mladá žena, kterou jsem poznala v roce 1995, měla nohy desetiletého dítěte.

Od roku 1995 jsme o sobě věděly.

Vdala se. A rozvedla. Rozvedla se, i když byl její manžel zdravý a mohl být pro ni oporou. Ale on ji začal psychicky týrat. Urážet. Ponižovat.  Mirunka byla totiž sebevědomá, krásná, mladá žena a nemínila se změnit, i když byla na vozíku a její manžel byl zdravý.

On se ale uměl přetvařovat. Před lidmi se k ní choval ohleduplně. S láskou. Když si začala opatrně stěžovat, hodně lidí si říkalo, co by chtěla? Je na vozejku. Ať je ráda, že se vůbec vdala. Nikdo nevěděl, co se děje, když jsou sami. On byl ďábel v přetvářce. Patřila jsem k několika lidem, kteří jí věřili.

Bylo to těžké, ale Mirunka v sobě měla sílu lva. Jak říkám, rozvedla se. Přečtěte si její příběh, ze kterého jsem udělala povídku, tady:

 http://www.kdyz.cz/skandal/babicka-a-vajicka

Rozvedla se a v roce 2003 se vdala podruhé. Ještě jsem jim k svatbě posílala moji knihu, Když se žena topí, která mi právě vyšla a kde je Mirunka na ilustraci, a pak jsem už o ní nevěděla nic. Až do soboty, 2. července 2011, kdy mi od ní přišel e-mail. A fotografie.

Na jedné byl její manžel a jejich dva synové…

… Už skoro tři roky bydlíme s Mirkem a klukama v jižních Čechách, kde jsme si postavili domeček. Mirek odtud pochází, žije zde i jeho maminka a brácha s rodinou. Kluci rostou jako z vody. Bédíkovi bylo šest a po prázdninách půjde do školy. Je to nadaný kluk, v necelých čtyřech letech se sám naučil číst, má obdivuhodné znalosti z dějepisu, zeměpisu, baví ho vesmír... Mireček je pohodář. Tomu budou v září čtyři roky, chodí do školky a je to moje sluníčko. Mirek učí na základní škole, já pracuju doma na počítači, pomáhám Béďovi s věcmi do školy, což mi zabere skoro nejvíc času, a samozřejmě pečuju o rodinu a domácnost. Máme krásný dům s velkou zahradou. Žijeme si vcelku klidným, spokojeným životem…

Hodně štěstí, holky. Sašenko i Mirunko.

I vám hodně štěstí, pane Hrebenari.

 

Autor: Irena Fuchsová | středa 6.7.2011 2:43 | karma článku: 31,86 | přečteno: 3427x
  • Další články autora

Irena Fuchsová

To tedy nechci. Jsou trapný...

... řekla dívka v autobuse, když jsem si k ní přisedla a zeptala se, jestli nechce, aby si k ní sedl některý ze tří kluků, kteří se po ní otáčeli ze sedadel o kus dál. Pohrdavě se usmála. „To tedy nechci. Jsou trapný...“

18.4.2024 v 0:41 | Karma: 27,77 | Přečteno: 1194x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Setkání v metru

Byla jsem -náctiletá, když jsem se dočetla, že každý máme na světě své dvojče. Někoho, kdo je jako my. Někoho, o kom budeme na první pohled vědět, že je to on. S kým si budeme rozumět beze slov. Pokud se potkáme. A my se potkali.

1.4.2024 v 22:42 | Karma: 26,03 | Přečteno: 662x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Můj život s Kukurou

V květnu 2011 se měla začít v Činoherním klubu zkoušet hra Kukura, ve které Juraj bilancuje svůj život. Těšila jsem se, protože ji napsal Martin Čičvák, který ji měl i režírovat. Jsem v ČK jedna nápověda, napovídat tedy budu já.

26.3.2024 v 15:33 | Karma: 40,10 | Přečteno: 4348x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Kolínské ráno s kanalizací

Když jsem dneska nastoupila na Zálabí do autobusu, kterým jezdím na nádraží, netušila jsem, co mě čeká. Autobus se rozjel a já vzápětí zaregistrovala, že vzadu telefonuje "kanalizace". Nebyla to žena. Byla to kanalizace.

15.3.2024 v 23:12 | Karma: 30,31 | Přečteno: 996x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Emília Vášáryová a Petr Nárožný

Pokaždé, když vidím v televizi Emílii Vášáryovou, vzpomenu si, jak jsme na podzim v roce 2000 zkoušeli v Činoherním klubu hru, Návrat do pouště, kde paní Milka, jak jsme jí všichni říkali, hrála sestru Petra Nárožného.

23.2.2024 v 23:22 | Karma: 38,67 | Přečteno: 4353x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 747
  • Celková karma 29,91
  • Průměrná čtenost 2342x
Stařenka (1950), která ráda relaxuje na facebooku. Matka (Filip a Rita). Babička (František). Manželka (pan Fuchs). Spisovatelka (33 vydaných knih: http://www.kdyz.cz/vydane-knihy). Členka Obce spisovatelů a Herecké asociace. Moderátorka (ČRo Pardubice: nedělní pořad, Když vypráví nápověda). Fotografka (Kamil Panasonic Fuchs). Publicistka: ONA DNES, VLASTA, PŘEKVAPENÍ. Dětská obrna od roku 1954 (www.polio.cz). Nápověda (Činoherní klub 1994 - stále). Blogerka - v anketě Bloger roku 2019 získala Cenu redakce. Fotografie je od Kamila Fuchse, který je také na facebooku.