Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ta esemeska mi přišla z daleké ciziny...

"Libuška Šafránková zemřela. Víš? Rakovina plic..." Nevěděla jsem. Vzpomínky kolem mě začaly létat, barevné a živé. Libuška byla totiž u mého příchodu do Činoherního klubu. 3.5.1994 jsme spolu začaly zkoušet.

Hra se jmenovala, "S vyloučením veřejnosti": https://cinoherniklub.cz/ck/jean-paul-sartre-s-vyloucenim-verejnosti/  A potom ještě v Činoherním klubu hrála dohazovačku Teklu v "Ženitbě": https://cinoherniklub.cz/ck/nikolaj-vasiljevic-gogol-zenitba/

Tohle jsem napsala jenom proto, že odpoledne říkali v televizi, že Libuše Šafránková byla v Činoherním klubu, potom odešla na dva roky do Národního divadla, ze kterého v roce 1994 odešla a pak už divadlo nehrála. Jak vidíte, není to pravda.

Vzpomínky na ni kolem mě furt létají, barevné a živé. Podělím se, ano?

2. května 1994 jsem se přišla do Činoheráku představit, a druhý den jsem z Kolína přijela na první zkoušku.

Jedna parta s režisérem Jiřím Menzelem zkoušela Figarovu svatbu a druhá parta s ředitelem a režisérem Vladimírem Strniskem, zkoušela  "S vyloučením veřejnosti". Činoherák měl jenom jednu  nápovědu, tak potřeboval ještě jednu na výpomoc a tou jsem se stala já.

Sešly jsme se před zkouškou v dámské šatně, Dana Syslová, Libuška, asistentka režie Kateřina a já. Představily jsme se, povídaly si a pak tam přišel Jiří Menzel a obejmul se s Libuškou. 

"Tak ses konečně vrátila z Národního? To byl taky nápad! Ty s tím svým hláskem jít do takový ratejny! Tos nemohla utáhnout!"

Libuška udělala několik gest, která doprovodila úsměvem. Promluvila znakovou řečí, a já rozuměla každému slovu.

"A ty myslíš, že to nevím? Proč mi to vlastně říkáš, Jirko? Jsem zpátky? Jsem!"

Zkoušky byly velmi erotické. Otevřeně jsme při nich mluvili o vztazích, o sexu, o mužích a ženách. Koncem června byla předpremiéra a pak začala dovolená, a mně se tak strašně stýskalo po otevřenosti, kterou jsem zažila poprvé v životě, že jsem napsala erotickou povídku a poslala ji do Nei-Reportu a tím začala moje víc jak desetiletá spolupráce s ním.

"Napiš mi scénář," řekla mi jednou Libuška. "Chtěla bych hrát nevěstu! Chtěla bych se vdávat!"

Místo scénáře jsem jí dala přečíst povídku, se kterou jsem v roce 1995 vyhrála na Šrámkově Sobotce. Jmenovala se, Rozloučení. Druhý den, když jsem přišla domů, našla jsem na záznamníku Libušku.

"Ireno, jestli seš doma, zvedni to! Zvedni to, prosím tě! Jsem doma, peru, sedím na pračce, čtu tvoji povídku a brečím! Je mi jako králíkovi, kterýho vzali po hlavě! Zavolej mi!"

Zavolala jsem. Povídka se jí líbila. Chtěla tu čtyřicetiletou ženu hrát.

"Pustila bych dokonce filmaře i na zahradu k mámě! Má tam přesně takové růže, do které se zaboří ruce do krve! Napiš scénář nebo sežeň nějakého scénáristu!"

Nepokoušela jsem se někoho hledat. Byla jsem štěstím rozklepaná z toho, co mi řekla! Stačilo mi to!

Pak jsme začali zkoušet Ženitbu. Přišla premiéra, ukázalo se, že představení je divácké, bylo vyprodáno, lidé se bavili a Libuška byla úžasná. Ještě dneska slyším její intonace, vidím její úsměv, její pohledy...

Jednou jsme se hrou, "S vyloučením veřejnosti", jeli na zájezd. Jezdila jsem na zájezdy jako inspicientka, na začátku jsem všechny tři herce nahnala na jeviště a byli tam až do konce - žádnou práci jsem neměla.

Přišla jsem tehdy před představením do šatny, kde seděla Libuška u svého stolku, před sebou rozevřený REFLEX, koukala na sebe do zrcadla a po tvářích jí tekly slzy. Podívala se na mě a prstem začala ťukat do stránky časopisu.

"Tohle nemám zapotřebí! Tohle já nemám zapotřebí! Jdu od divadla. Už hrát nebudu!"

Byla to kritika, která se týkala naší "Ženitby". Libušky se nejvíc dotkla věta:

"Kdo chcete vidět "Ženitbu", jděte do Národního dvadla. Kdo chcete vidět Kufr, jděte do Činoherního klubu."

Brzy potom začala mít Libuška problémy s kolenem, "S vyloučením veřejnosti" se přestalo hrát a do "Ženitby" přišla Simona Stašová, a roli Tekly po Libušce přebrala.

A tak Libuška Šafránková odešla od divadla.

A včera odešla od všech a od všeho.

Upřímnou soustrast rodině.

Autor: Irena Fuchsová | čtvrtek 10.6.2021 0:22 | karma článku: 34,33 | přečteno: 1823x
  • Další články autora

Irena Fuchsová

To tedy nechci. Jsou trapný...

... řekla dívka v autobuse, když jsem si k ní přisedla a zeptala se, jestli nechce, aby si k ní sedl některý ze tří kluků, kteří se po ní otáčeli ze sedadel o kus dál. Pohrdavě se usmála. „To tedy nechci. Jsou trapný...“

18.4.2024 v 0:41 | Karma: 27,66 | Přečteno: 1173x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Setkání v metru

Byla jsem -náctiletá, když jsem se dočetla, že každý máme na světě své dvojče. Někoho, kdo je jako my. Někoho, o kom budeme na první pohled vědět, že je to on. S kým si budeme rozumět beze slov. Pokud se potkáme. A my se potkali.

1.4.2024 v 22:42 | Karma: 26,02 | Přečteno: 658x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Můj život s Kukurou

V květnu 2011 se měla začít v Činoherním klubu zkoušet hra Kukura, ve které Juraj bilancuje svůj život. Těšila jsem se, protože ji napsal Martin Čičvák, který ji měl i režírovat. Jsem v ČK jedna nápověda, napovídat tedy budu já.

26.3.2024 v 15:33 | Karma: 40,10 | Přečteno: 4346x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Kolínské ráno s kanalizací

Když jsem dneska nastoupila na Zálabí do autobusu, kterým jezdím na nádraží, netušila jsem, co mě čeká. Autobus se rozjel a já vzápětí zaregistrovala, že vzadu telefonuje "kanalizace". Nebyla to žena. Byla to kanalizace.

15.3.2024 v 23:12 | Karma: 30,31 | Přečteno: 993x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Emília Vášáryová a Petr Nárožný

Pokaždé, když vidím v televizi Emílii Vášáryovou, vzpomenu si, jak jsme na podzim v roce 2000 zkoušeli v Činoherním klubu hru, Návrat do pouště, kde paní Milka, jak jsme jí všichni říkali, hrála sestru Petra Nárožného.

23.2.2024 v 23:22 | Karma: 38,67 | Přečteno: 4352x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rusové ostřelovali Charkov, střely zasáhly obytné domy a zranily šest lidí

24. dubna 2024  8:33,  aktualizováno  9:08

Sledujeme online Rusko útočilo střelami S-300 na Charkov. Poničené jsou čtyři obytné budovy, oznámil starosta...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval nožem

23. dubna 2024  15:03,  aktualizováno  24.4 7:53

Policisté zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při incidentu se...

V březnu by ze Sněmovny vypadla TOP 09. Vyhrává ANO, posilují malé strany

24. dubna 2024  6:22,  aktualizováno  6:32

Podle nejnovějšího volebního modelu Median by se v březnu do Sněmovny dostalo pět stran a hnutí. V...

Balík pomoci pro Ukrajinu či Izrael schválil Senát USA. Zbývá už jen Bidenův podpis

24. dubna 2024  6:24

Americký Senát schválil balík s pomocí pro Ukrajinu, Izrael či Tchaj-wan v hodnotě 95 miliard...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

  • Počet článků 747
  • Celková karma 29,90
  • Průměrná čtenost 2342x
Stařenka (1950), která ráda relaxuje na facebooku. Matka (Filip a Rita). Babička (František). Manželka (pan Fuchs). Spisovatelka (33 vydaných knih: http://www.kdyz.cz/vydane-knihy). Členka Obce spisovatelů a Herecké asociace. Moderátorka (ČRo Pardubice: nedělní pořad, Když vypráví nápověda). Fotografka (Kamil Panasonic Fuchs). Publicistka: ONA DNES, VLASTA, PŘEKVAPENÍ. Dětská obrna od roku 1954 (www.polio.cz). Nápověda (Činoherní klub 1994 - stále). Blogerka - v anketě Bloger roku 2019 získala Cenu redakce. Fotografie je od Kamila Fuchse, který je také na facebooku.