Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Co všechno nesmíte

Nesmíte mít svatbu v květnu, protože nevěsta v létě umře. Nesmíte stříhat nehty miminku! Rok mu je okusujte a až po roce stříhejte! A nesmíte chodit s miminkem na hřbitov! Nechoďte tam, dokud mu nebude rok!

O prvním zákazu jsem se dozvěděla v roce 2010, když jsem jako čerstvá kolínská zastupitelka začala oddávat. Svateb bylo plno každý měsíc, ale přišel květen a - nic. Manželství, uzavřená v květnu, nejsou prý šťastná. A tak jsem začala pátrat a velmi rychle jsem zjistila důvod tohoto tvrzení, které nám předali naši předkové.

Nevěsta, která se v květnu vdala, většinou brzy otěhotněla. Jenomže přišly žně a s nimi těžká práce na poli. Některé těhotné ženy potratily a některé i zemřely. A když naši předkové zjistili, že se tyto nešťastné ženy vdávaly v květnu, byl zákaz na světě, a u žen, které se vdávaly až v červnu, už k podobným neštěstím nedocházelo, protože se posunula doba jejich otěhotnění.

Zákaz vydržel až do současnosti, ale s radostí musím konstatovat, že se na kolínské radnici už několik let oddává i v květnu.

A proč byste, milé maminky, neměly svému miminku stříhat do roka nehty?

Opět lidová moudrost, která pravděpodobně zachránila mnoha miminkům život. Dřív nebyly kleštičky a nůžtičky. Dřív byly nůžky, kterými se doma stříhalo všechno, co bylo potřeba ustříhnout. A tak není divu, když se některé mamince podařilo miminko stříhnout, že některé mohlo dostat infekci a mohlo zemřít. Proto bylo nejbezpečnější miminkům do roka nehtíky okusovat.

O třetím zákazu, že nesmím chodit s miminkem na hřbitov, jsem se dozvěděla, když jsme jely s Ritunkou na hřbitov, ukázat mamuně a babuně jejího pravnuka Františka. Dala jsem na facebook fotku kočárku se šestitýdenním Františkem, jak s ním stojím u maminčina hrobu a vzápětí mi napsala Alenka.

"Irenko, do roka se s děťátkem na hřbitov nemá chodit. Možná blbá pověra, ale u nas ve vsi se dodržuje."

"Alenko, moje babička s maminkou tuhle pověru neznaly," odpověděla jsem, "protože jsme byli s bráškou na hřbitově denně. Děda umřel v roce 1948, to se narodil bráška Kája a já dva roky po něm. Denně jsme byli s maminkou a s babičkou-vdovou na hřbitově! Denně! Hřbitov miluju! Babička nám skoro u každého hrobu vyprávěla romány! Hřbitov je pro mě pohádka!"

Alenka se mi ozvala znovu.

"Irenko, já to znám právě od maminky a babičky, a v mém věku tady asi každý, takže se to zde předává a dodržuje. Jinde je to asi jinak."

"No, Irenko, já jsem chodila s dcerou na hřbitov od narození, jen tam se jí dobře spinkalo, a už jí bude 50 let a je zdravá," napsala svůj názor Jaruška.

A pak ještě napsala Janka.

"Tohle mi tloukla do hlavy i moje nebohá tchyně. Já to dodržela, obě děti jsem tam vzala, až když byly větší. Dnes je jedné 31 a druhému 20, tak snad ta pověra k něčemu byla."

"Janinko, asi ti staří věděli důvod. Mladí to už neznají," odpověděla jí Alenka.

A pak se ještě ozvala Petra..

"Tohle se u nás taky říkalo, ale nikdo nevěděl proč."

Řekla jsem si, že důvod asi znám, nikde jsem si ho neověřovala a napsala jsem tohle:

"Proč pověra vznikla, je jasné. Dřív nebylo čisto a tím ani zdrávo, nikde. Nebyla kanalizace, splašky se vylévaly na ulici, a pohřbívalo se podobně nehygienicky. Potulní psi i zloději vyhrabávali hroby - není divu, že pověra, nevodit malé děti na hřbitov, měla svůj důvod! Ale platí to i dneska, kdy je na hřbitovech více čisto než v některých veřejných parcích?"

A protože tento můj názor už nikdo nerozporoval, považuju ho za schválený, vážená sněmovno!

Autor: Irena Fuchsová | pondělí 9.10.2023 21:40 | karma článku: 36,05 | přečteno: 4515x
  • Další články autora

Irena Fuchsová

To tedy nechci. Jsou trapný...

... řekla dívka v autobuse, když jsem si k ní přisedla a zeptala se, jestli nechce, aby si k ní sedl některý ze tří kluků, kteří se po ní otáčeli ze sedadel o kus dál. Pohrdavě se usmála. „To tedy nechci. Jsou trapný...“

18.4.2024 v 0:41 | Karma: 27,87 | Přečteno: 1195x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Setkání v metru

Byla jsem -náctiletá, když jsem se dočetla, že každý máme na světě své dvojče. Někoho, kdo je jako my. Někoho, o kom budeme na první pohled vědět, že je to on. S kým si budeme rozumět beze slov. Pokud se potkáme. A my se potkali.

1.4.2024 v 22:42 | Karma: 26,03 | Přečteno: 662x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Můj život s Kukurou

V květnu 2011 se měla začít v Činoherním klubu zkoušet hra Kukura, ve které Juraj bilancuje svůj život. Těšila jsem se, protože ji napsal Martin Čičvák, který ji měl i režírovat. Jsem v ČK jedna nápověda, napovídat tedy budu já.

26.3.2024 v 15:33 | Karma: 40,10 | Přečteno: 4348x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Kolínské ráno s kanalizací

Když jsem dneska nastoupila na Zálabí do autobusu, kterým jezdím na nádraží, netušila jsem, co mě čeká. Autobus se rozjel a já vzápětí zaregistrovala, že vzadu telefonuje "kanalizace". Nebyla to žena. Byla to kanalizace.

15.3.2024 v 23:12 | Karma: 30,31 | Přečteno: 996x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Emília Vášáryová a Petr Nárožný

Pokaždé, když vidím v televizi Emílii Vášáryovou, vzpomenu si, jak jsme na podzim v roce 2000 zkoušeli v Činoherním klubu hru, Návrat do pouště, kde paní Milka, jak jsme jí všichni říkali, hrála sestru Petra Nárožného.

23.2.2024 v 23:22 | Karma: 38,67 | Přečteno: 4353x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

  • Počet článků 747
  • Celková karma 30,42
  • Průměrná čtenost 2342x
Stařenka (1950), která ráda relaxuje na facebooku. Matka (Filip a Rita). Babička (František). Manželka (pan Fuchs). Spisovatelka (33 vydaných knih: http://www.kdyz.cz/vydane-knihy). Členka Obce spisovatelů a Herecké asociace. Moderátorka (ČRo Pardubice: nedělní pořad, Když vypráví nápověda). Fotografka (Kamil Panasonic Fuchs). Publicistka: ONA DNES, VLASTA, PŘEKVAPENÍ. Dětská obrna od roku 1954 (www.polio.cz). Nápověda (Činoherní klub 1994 - stále). Blogerka - v anketě Bloger roku 2019 získala Cenu redakce. Fotografie je od Kamila Fuchse, který je také na facebooku.