Sirotek

15. 08. 2016 22:40:19
Mé mamince bylo 28 let, když jí umřel tatínek. Maminka jí umřela, když jí bylo 48 let. Maminka plakala v kuchyni a my nad ní stáli s bráškou Kájou. „Ty jsi vlastně teď sirotek,“ řekl Kája, aby trochu odlehčil situaci.

Maminka se rozplakala ještě víc. Polekaně jsme se na sebe s Kájou podívali a pak jsme zjistili, že se maminka směje. Začali jsme se smát také a toho našeho sirotka jsme oba objali.

Narodila jsem se doma. „Jaké jsem byla miminko, mami,“ zeptala jsem se jí jednou. „Byla jsi celá chlupatá! Vypadala jsi jako opička!“

Jak jí asi bylo, když jsem ve čtyřech letech dostala dětskou obrnu a přes noc jsem se stala postiženým dítětem? Když jsem byla půl roku v Janských Lázních, jednou za mnou přijeli s tátou. Utíkala jsem tmavou chodbou (ta je tam pořád) a skočila jsem mamince do náručí. Voněla fialkami. Tu vůni cítím i teď.

"To jsem ti nikdy neřekla, Irenko,“ řekla mi maminka před rokem. „Jak jsme za tebou jeli, to byla strašná cesta. Museli jsme několikrát přestupovat. A jak jsme utíkali s tátou přes koleje na vlak, já upadla. Táta se pro mě vracel, zvedl mě, já byla potlučená...“

Když mi 13. února 1975 začaly kolem poledne, porodní bolesti, šla jsem to mamince, která bydlela o poschodí výš, říct. „Tak pojď, půjdeme do porodnice,“ řekla maminka a tak jsme šly přes celé město, pomalu a v klidu a povídaly si. Byl krásný slunečný den a já tu naši cestu vidím dodnes. Filip se narodil o několik hodin později.

Kdybych teď pokračovala, tenhle blog by byl tak dlouhý, jak dlouhý byl maminčin život.

Moje maminka se narodila 15. října 1922 a zemřela 7. srpna 2016.

I když nám už 29. července doktoři řekli, že se nedožije rána, mamince se odejít nechtělo. Střídali jsme se u ní v nemocnici, mluvili jsme na ni, i když spala a prý nevěděla, že tam jsme. Ale kdo tohle může vědět? Nikdo. Loučili jsme se s ní a ona ze dne na den, pomalu odcházela.

Pohřeb měla 12. srpna 2016, za účasti nejbližší rodiny. Sešlo se nás dvacet čtyři a maminka byla dvacátá pátá. A měla z nás všech, obrovskou radost.

„To je dobře, že je to na mé narozeniny,“ řekla dcera Rita. „Bude se mnou už navždycky spojená.“

Tak, mami, já už jsem teď taky sirotek...

Autor: Irena Fuchsová | pondělí 15.8.2016 22:40 | karma článku: 37.74 | přečteno: 2933x

Další články blogera

Irena Fuchsová

Můj život s Kukurou

V květnu 2011 se měla začít v Činoherním klubu zkoušet hra Kukura, ve které Juraj bilancuje svůj život. Těšila jsem se, protože ji napsal Martin Čičvák, který ji měl i režírovat. Jsem v ČK jedna nápověda, napovídat tedy budu já.

26.3.2024 v 15:33 | Karma článku: 39.61 | Přečteno: 4152 | Diskuse

Irena Fuchsová

Kolínské ráno s kanalizací

Když jsem dneska nastoupila na Zálabí do autobusu, kterým jezdím na nádraží, netušila jsem, co mě čeká. Autobus se rozjel a já vzápětí zaregistrovala, že vzadu telefonuje "kanalizace". Nebyla to žena. Byla to kanalizace.

15.3.2024 v 23:12 | Karma článku: 29.33 | Přečteno: 922 | Diskuse

Irena Fuchsová

Emília Vášáryová a Petr Nárožný

Pokaždé, když vidím v televizi Emílii Vášáryovou, vzpomenu si, jak jsme na podzim v roce 2000 zkoušeli v Činoherním klubu hru, Návrat do pouště, kde paní Milka, jak jsme jí všichni říkali, hrála sestru Petra Nárožného.

23.2.2024 v 23:22 | Karma článku: 38.58 | Přečteno: 4235 | Diskuse

Irena Fuchsová

Konec únorové tečky

Můj předcházející blog, Vánoční dárek s únorovou tečkou, má ještě jednu tečku. Dost lidí se mě ptalo, jak to s Karlou, která mi dala před Vánoci "dárek" s datem spotřeby do července 2005, dopadlo. Jak? Před týdnem mi zavolala.

21.2.2024 v 0:16 | Karma článku: 23.88 | Přečteno: 807 | Diskuse

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

I duše mohou plakat

Někdy potkáte někoho, bez koho už nedokážete žít..., a tak, když vás osud rozdělí a pak následně zase spojí, neváháte ani chviličku... (Pro Marušku... )

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 75 |

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 13.68 | Přečteno: 252 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 13.69 | Přečteno: 1500 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.66 | Přečteno: 475 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.93 | Přečteno: 297 |
VIP
Počet článků 745 Celková karma 30.48 Průměrná čtenost 2346

Stařenka (1950), která ráda relaxuje na facebooku. Matka (Filip a Rita). Babička (František). Manželka (pan Fuchs). Spisovatelka (33 vydaných knih: http://www.kdyz.cz/vydane-knihy). Členka Obce spisovatelů a Herecké asociace. Moderátorka (ČRo Pardubice: nedělní pořad, Když vypráví nápověda). Fotografka (Kamil Panasonic Fuchs). Publicistka: ONA DNES, VLASTA, PŘEKVAPENÍ. Dětská obrna od roku 1954 (www.polio.cz). Nápověda (Činoherní klub 1994 - stále). Blogerka - v anketě Bloger roku 2019 získala Cenu redakce. Fotografie je od Kamila Fuchse, který je také na facebooku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...