Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak ruský tank nepřejel sovětskou vlajku

V květnu 1968 jsem nastoupila do kolínského divadla jako uklízečka a uvaděčka, abych si dva roky počkala, až půjde nápověda do důchodu. V srpnu 1968 mi bylo osmnáct let.  

Bydlela jsem s rodiči a s dvěma bratry kousek od mostu přes Labe.

21. srpna 1968 mě tátův křik probudil před pátou hodinou. Nevadilo mi, že mě vzbudil, stejně bych za chvíli vstávala, ale proč, proboha, křičí?!

„Napadli nás Rusové! Napadli nás Rusové!“

Běhal po našem bytě a všechny nás vzbudil, ale co křičí, nám došlo, teprve když jsme si všimli, že v ruce drží sekyru.

Stál uprostřed velkého pokoje, kde spal s maminkou a jedenáctiletým bráškou Františkem, a já s Kájou, starším o dva roky, jsme přiběhli ze svých pokojů a stáli u dveří. Všichni jsme mlčeli a poslouchali to strašné hučení, které se na nás otevřenými okny valilo od Labe. Do ticha a hučení přiběhla z přízemí babička a vzala tátovi sekyru z ruky.

„Karle, neblázněte! Rusové vás zastřelí!“

A pak jsme se všichni z domova vytratili, táta s maminkou do práce, každý na jiný konec Kolína, babička zůstala doma s Františkem, Kája běžel k tankům a já chvíli stála na rohu spořitelny a koukala na most, přes který se valily tanky jeden za druhým.

Všude stáli lidé. Mlčky. Bezmocně. Vypadali, jako by vystoupili ze svých ranních snů a čekali, kdy se do nich vrátí, aby se probudili do života bez tanků.

Musela jsem jít do divadla vydrhnout dvě řady dřevěné podlahy v hledišti. Kdybych je dneska nevydrhla, nestačila bych hlediště připravit na první představení. V půl šesté jsem začala drhnout a v půl deváté jsem byla hotová. V divadle byly prázdniny, tak tady byla jenom vrátná, já a mé tři kolegyně uklízečky, staré dámy, které v půl deváté snídaly a o hučení nic nevěděly.

Vytratila jsem se z divadla a letěla na most.

Byly prázdniny, chodníky byly plné mladých lidí, volali jsme na ruské vojáky, idítě damój! Idítě damój! A když jsme se z malého tranzistorového rádia dozvěděli, že nás Rusové přijeli zachránit, protože je u nás kontrarevoluce, začali jsme volat, zděs nět kontrarevolúcija! Idítě damój! Okupánti!

Blížilo se poledne, tanky se pořád valily jeden za druhým a my byli čím dál zoufalejší. Najednou se kolona na konci mostu, v místech, kde tanky zahýbaly doleva a sjížděly z kopce, zastavila. Bylo ticho.

A já uviděla našeho Káju, jak stojí před tím prvním tankem, který zastavil celou kolonu, a na silnici, před jeho pásy, rozprostírá sovětskou vlajku. Pečlivě a pomalu. Pak se rychle vrátil do davu na chodníku.

Pořád bylo ticho.

Tank stál a jeho hlaveň se pomalu točila kolem dokola, jako by si nás prohlížela. Pak z tanku vylezl mladý vojáček, sebral vlajku, nastoupil s ní do tanku a ten se rozjel...

Seběhli jsme se kolem Káji a s námi k němu přišli i dva kolínští tajní, kterých jsme si do té doby nevšimli a prosili nás, abychom podobné věci už nedělali.

„Nemuselo by to dopadnout dobře. Mohli by střílet. Neprovokujte je!“

Mezitím přijeli z Prahy naši herci, u divadla se začaly podepisovat archy proti okupaci, já běžela koupit do galanterie trikolory a špendlíky, divadlo bylo během chvilky v obležení lidí, každý chtěl podepsat, že nesouhlasí s okupací a já stříhala trikoloru na tisíce malých kousků a pak mě museli vystřídat, protože se mi udělaly na prstech puchýře.

Vrátit se do svých snů, ze kterých nás 21. srpna 1968 probudily tanky, jsme mohli až za dlouhých dvacet jedna let...

Autor: Irena Fuchsová | neděle 20.8.2017 21:22 | karma článku: 34,33 | přečteno: 2282x
  • Další články autora

Irena Fuchsová

To tedy nechci. Jsou trapný...

... řekla dívka v autobuse, když jsem si k ní přisedla a zeptala se, jestli nechce, aby si k ní sedl některý ze tří kluků, kteří se po ní otáčeli ze sedadel o kus dál. Pohrdavě se usmála. „To tedy nechci. Jsou trapný...“

18.4.2024 v 0:41 | Karma: 27,77 | Přečteno: 1194x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Setkání v metru

Byla jsem -náctiletá, když jsem se dočetla, že každý máme na světě své dvojče. Někoho, kdo je jako my. Někoho, o kom budeme na první pohled vědět, že je to on. S kým si budeme rozumět beze slov. Pokud se potkáme. A my se potkali.

1.4.2024 v 22:42 | Karma: 26,03 | Přečteno: 662x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Můj život s Kukurou

V květnu 2011 se měla začít v Činoherním klubu zkoušet hra Kukura, ve které Juraj bilancuje svůj život. Těšila jsem se, protože ji napsal Martin Čičvák, který ji měl i režírovat. Jsem v ČK jedna nápověda, napovídat tedy budu já.

26.3.2024 v 15:33 | Karma: 40,10 | Přečteno: 4348x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Kolínské ráno s kanalizací

Když jsem dneska nastoupila na Zálabí do autobusu, kterým jezdím na nádraží, netušila jsem, co mě čeká. Autobus se rozjel a já vzápětí zaregistrovala, že vzadu telefonuje "kanalizace". Nebyla to žena. Byla to kanalizace.

15.3.2024 v 23:12 | Karma: 30,31 | Přečteno: 996x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Emília Vášáryová a Petr Nárožný

Pokaždé, když vidím v televizi Emílii Vášáryovou, vzpomenu si, jak jsme na podzim v roce 2000 zkoušeli v Činoherním klubu hru, Návrat do pouště, kde paní Milka, jak jsme jí všichni říkali, hrála sestru Petra Nárožného.

23.2.2024 v 23:22 | Karma: 38,67 | Přečteno: 4353x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, ač pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Precheza dostala novou pokutu za únik oxidu siřičitého, má zaplatit půl milionu

27. dubna 2024  11:27

Přerovská chemička Precheza dostala za únik oxidu siřičitého do ovzduší v říjnu 2014 od České...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 747
  • Celková karma 29,91
  • Průměrná čtenost 2342x
Stařenka (1950), která ráda relaxuje na facebooku. Matka (Filip a Rita). Babička (František). Manželka (pan Fuchs). Spisovatelka (33 vydaných knih: http://www.kdyz.cz/vydane-knihy). Členka Obce spisovatelů a Herecké asociace. Moderátorka (ČRo Pardubice: nedělní pořad, Když vypráví nápověda). Fotografka (Kamil Panasonic Fuchs). Publicistka: ONA DNES, VLASTA, PŘEKVAPENÍ. Dětská obrna od roku 1954 (www.polio.cz). Nápověda (Činoherní klub 1994 - stále). Blogerka - v anketě Bloger roku 2019 získala Cenu redakce. Fotografie je od Kamila Fuchse, který je také na facebooku.