Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Paměť národa

"Společnost Post Bellum dokumentuje příběhy, na které se zapomnělo, nebo mělo zapomenout. Vypráví je dál, zapojuje žáky i studenty, oceňuje hrdiny." Tuto charakteristiku jsem našla na internetu a řekla jsem si, kéž by to tak bylo!

V MF DNES mám, kromě jiného, ráda Sobotní zápisník z Malé Strany, od Miroslava Koreckého. Včera jsem se tam dočetla toto (cituji):

"Společnost Post Bellum v pondělí otevírá na pražské Letné "pod Stalinem" multimediální expozici Paměť národa, zaměřující se na období obou totalit. Na akci pozvala dost lidí, kteří za bolševika drželi hubu a krok, nebo těch, kdo si v tu dobu ještě hráli v uhláku na horníka.

Ale když se bývalá disidentka Hana Kordová - Marvanová, která si odseděla pět měsíců na Ruzyni, dotázala, zda by se slavnosti mohla také zúčastnit, bylo jí sděleno, že nikoliv.

Zkrátka: jednou disident - vždycky disident." (konec citace)

Milá Hano, nic si z toho nedělejte. Není o co stát. Možná byste se tam setkala s jistou kolíňačkou, která, na rozdíl od vás, určitě pozvánku dostala.

Fotografie této sedmdesátileté dámy se ocitla v březnu 2018 na panelech, instalovaných organizací Post Bellum a mnohé kolíňáky "pobavila", protože se ukázalo, jakou má tato dáma chatrnou paměť.

Vedle své fotografie popsala do projektu Paměti národa i svůj život, ale až od sametové revoluce 1989!

Co bylo před tím, zapomněla, protože jinak by musela napsat, že byla (a možná stále je) členkou komunistické strany, že pracovala na kolínském MNV na odboru kultury a cenzurovala texty, které tam museli přinést všichni, kteří chtěl veřejně vystupovat.

Od roku 1982 jsem byla členkou redakční rady a připravovala jsem pro Kulturní zpravodaj každý měsíc povídání o kolínském divadle, kde jsem pracovala jako nápověda - o hercích, o divadelních profesích, o premiérách atd.

Na září 1988 jsem připravila rozhovor s hercem kolínského divadla, Miroslavem Vlčkem.

Vzpomínal v něm na režiséra a nejlepšího ředitele kolínského divadla, Karla Lhotu, který v Kolíně na podzim 1969 nastudoval hru, Máme tady Husary.

Hra se hrála 4x, pak byla zakázaná a Karel Lhota byl z divadla vyhozen, stejně jako jeho manželka - herečka. Rok rozvážel po Kolíně chlebíčky a pak odešel režírovat do Mostu, do Divadla pracujících, protože ve Středočeském kraji režírovat nesměl.

Protože jsem Miroslava Vlčka zpovídala já, byla jsem v říjnu 1988 vyhozena z redakční rady právě touto dámou, usmívající se na kolínském náměstí z panelu Paměť národa.

Projekt panelů, na kterých se tato dáma objevila, nabídla Kolínu organizace Post Bellum, obecně prospěšná společnost, která od roku 2001 sbírá vzpomínky pamětníků událostí dvacátého století.

Tato organizace získala finanční podporu města Kolína, TPCA a Středočeského kraje, jak na jednom panelu informuje Mikuláš Kroupa, ředitel Post Bellum, který také informuje o tom, že se zpracované příběhy postupně ukládají na  www.pribehynasichsousedu.cz a www.pametnaroda.cz.

https://www.postbellum.cz/

Výroční zpráva za rok 2017:

https://www.postbellum.cz/wp-content/uploads/vz-pb-2017_web.pdf

P. S.

25. března 2018, po té, co jsem se na kolínském náměstí podívala do tváře cenzorky na panelu Paměť národa, jsem napsala blog:

Alzheimerova choroba aneb paměť národa.

Včera, když jsem si přečetla, co napsal v MF DNES v Sobotním zápisníku z Malé Strany, Miroslav Korecký, se mi obojí spojilo.

Autor: Irena Fuchsová | neděle 30.9.2018 21:52 | karma článku: 28,76 | přečteno: 1137x
  • Další články autora

Irena Fuchsová

Včera jste mě mohli asi desetkrát zranit nebo i zabít

Silnice přes starý kolínský most je plná aut, tak chápu, že cyklisté a koloběžkáři používají chodník, i když správně mají použít silnici, na které je i „jejich“ značka v obou směrech. Chápu je, ale proč NIKDY nepoužijí zvonek?

2.5.2024 v 21:15 | Karma: 9,29 | Přečteno: 94x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

To tedy nechci. Jsou trapný...

... řekla dívka v autobuse, když jsem si k ní přisedla a zeptala se, jestli nechce, aby si k ní sedl některý ze tří kluků, kteří se po ní otáčeli ze sedadel o kus dál. Pohrdavě se usmála. „To tedy nechci. Jsou trapný...“

18.4.2024 v 0:41 | Karma: 27,98 | Přečteno: 1209x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Setkání v metru

Byla jsem -náctiletá, když jsem se dočetla, že každý máme na světě své dvojče. Někoho, kdo je jako my. Někoho, o kom budeme na první pohled vědět, že je to on. S kým si budeme rozumět beze slov. Pokud se potkáme. A my se potkali.

1.4.2024 v 22:42 | Karma: 26,03 | Přečteno: 666x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Můj život s Kukurou

V květnu 2011 se měla začít v Činoherním klubu zkoušet hra Kukura, ve které Juraj bilancuje svůj život. Těšila jsem se, protože ji napsal Martin Čičvák, který ji měl i režírovat. Jsem v ČK jedna nápověda, napovídat tedy budu já.

26.3.2024 v 15:33 | Karma: 40,11 | Přečteno: 4349x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Kolínské ráno s kanalizací

Když jsem dneska nastoupila na Zálabí do autobusu, kterým jezdím na nádraží, netušila jsem, co mě čeká. Autobus se rozjel a já vzápětí zaregistrovala, že vzadu telefonuje "kanalizace". Nebyla to žena. Byla to kanalizace.

15.3.2024 v 23:12 | Karma: 30,31 | Přečteno: 996x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem

2. května 2024  21:41

Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...

Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka

2. května 2024  5:42,  aktualizováno  20:58

Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 748
  • Celková karma 27,74
  • Průměrná čtenost 2339x
Stařenka (1950), která ráda relaxuje na facebooku. Matka (Filip a Rita). Babička (František). Manželka (pan Fuchs). Spisovatelka (33 vydaných knih: http://www.kdyz.cz/vydane-knihy). Členka Obce spisovatelů a Herecké asociace. Moderátorka (ČRo Pardubice: nedělní pořad, Když vypráví nápověda). Fotografka (Kamil Panasonic Fuchs). Publicistka: ONA DNES, VLASTA, PŘEKVAPENÍ. Dětská obrna od roku 1954 (www.polio.cz). Nápověda (Činoherní klub 1994 - stále). Blogerka - v anketě Bloger roku 2019 získala Cenu redakce. Fotografie je od Kamila Fuchse, který je také na facebooku.