Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nosatá třináctka

V roce 1963 mi bylo třináct let. Od září jsem nastoupila do osmé třídy do ZŠ v Uhelné Příbrami. Doktoři mi totiž doporučili kvůli průduškám vyměnit Kolín za venkov a na této ZŠ dělal ředitele můj strýc, takže to šlo bez problémů.

V Uhelné Příbrami jsem chodila do osmé a deváté třídy a pak jsem se vrátila do Kolína, kde jsem nastoupila na SVVŠ, což bylo klasické Gymnázium, které tehdy změnilo na pár let název.

Moje zdravotní problémy (rýma a kýchání) trvaly celé dva roky, co jsem byla v Uhelné Příbrami a já po návratu do Kolína zjistila, že trpím alergií na kočky, kterou měla babička v Kolíně i strejda v Uhelné Příbrami a průdušky mám zdravé.

To ale pro tento blog není důležité. Celoživotně důležité pro mě bylo něco jiného.

Dva dny před 1. zářím 1963 jsem se před školou v Uhelné Příbrami sešla se dvěma stejně starými holkami, svými novými spolužačkami. Ta jedna byla normální a brzy jsme se staly největšími kamarádkami, ta druhá byla nafrněná královna třídy a budoucí královna všech hasičských bálů, která přišla zkontrolovat, jestli jí nepřijela z Kolína konkurence.

"Umíš zpívat," zeptala se mě a já se rozesmála.

"Ne! Neumím zpívat! A proto zpívám nerada," odpověděla jsem jí upřímně a ona spokojeně přikývla. Zatímco jsem se bavila s druhou holkou, která mě pozvala k nim, řekla, že bydlí u kostela, kde táta dělá kostelníka, že má ještě mladší sestru, že jim umřela maminka a že se o ně stará táta a babička,  nafrněná královna třídy a budoucí královna všech hasičských bálů, mě upřeně pozorovala. 

Když jsem se s oběma chtěla spokojeně rozloučit, protože jsem cítila, že jsem ve Zdeně Kostelníčkovic objevila duši spřízněnou, zatímco na nafrněnou královnu třídy a budoucí královnu všech hasičských bálů, budu zvysoka kašlat, nafrněná královna třídy a budoucí královna všech hasičských bálů, se pobaveně usmála.

"Máš strašně velký nos."

A odplula směrem k jejich statku, který byl kousek od školy.

V červnu mi bude šedesát devět a já za celé ty dlouhé roky nezapomněla, co mi řekla.

"Máš strašně velký nos."

Nikdy mi to neřekl nikdo před ní, a nikdy mi to nikdo neřekl po ní. A přesto se tahle blbá čtyři slova  ve mně doslova zabetonovala.

Ne že bych se z toho hroutila! Nehroutila jsem se ani z nohy po dětské obrně, kterou jsem dostala v roce 1954, tak jsem se nehroutila ani z těch čtyř blbých slov. Ale nikdy jsem na ně nezapomněla. Nikdy.

Vzpomněla jsem si na ně pokaždé, když jsem se na sebe koukala ze strany do zrcadla a pokaždé, když se mluvilo o nosech. Nehroutila jsem se z toho, ale nezapomněla jsem nikdy.

A teď si představte, že mi včera moje neteřinka Věrunka, kterou jsem měla ty dva roky na starosti, neteřinka, které byl rok, když jsem do Uhelné Prříbrami přišla, poslala na facebook fotku, kterou jsem nikdy neviděla. Fotku, na které jsem jako třináctiletá s roční Věrunkou.

Tuhle jedinou fotku, na které jsem jako třináctiletá, jsem včera viděla poprvé.

Koukala jsem na tu nádhernou třináctiletou holku na fotce a představila jsem si nafrněnou královnu třídy a budoucí královnu všech hasičských bálů, která na tuhle nádhernou třináctiletou holku kouká před padesáti šesti lety u ZŠ v Uhelné Příbrami, a v panice, že bude sesazena z trůnu (což se stalo), jí řekne, máš strašně velký nos...

Autor: Irena Fuchsová | sobota 16.2.2019 23:19 | karma článku: 28,12 | přečteno: 1011x
  • Další články autora

Irena Fuchsová

To tedy nechci. Jsou trapný...

... řekla dívka v autobuse, když jsem si k ní přisedla a zeptala se, jestli nechce, aby si k ní sedl některý ze tří kluků, kteří se po ní otáčeli ze sedadel o kus dál. Pohrdavě se usmála. „To tedy nechci. Jsou trapný...“

18.4.2024 v 0:41 | Karma: 27,66 | Přečteno: 1192x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Setkání v metru

Byla jsem -náctiletá, když jsem se dočetla, že každý máme na světě své dvojče. Někoho, kdo je jako my. Někoho, o kom budeme na první pohled vědět, že je to on. S kým si budeme rozumět beze slov. Pokud se potkáme. A my se potkali.

1.4.2024 v 22:42 | Karma: 26,03 | Přečteno: 661x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Můj život s Kukurou

V květnu 2011 se měla začít v Činoherním klubu zkoušet hra Kukura, ve které Juraj bilancuje svůj život. Těšila jsem se, protože ji napsal Martin Čičvák, který ji měl i režírovat. Jsem v ČK jedna nápověda, napovídat tedy budu já.

26.3.2024 v 15:33 | Karma: 40,10 | Přečteno: 4348x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Kolínské ráno s kanalizací

Když jsem dneska nastoupila na Zálabí do autobusu, kterým jezdím na nádraží, netušila jsem, co mě čeká. Autobus se rozjel a já vzápětí zaregistrovala, že vzadu telefonuje "kanalizace". Nebyla to žena. Byla to kanalizace.

15.3.2024 v 23:12 | Karma: 30,31 | Přečteno: 996x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Emília Vášáryová a Petr Nárožný

Pokaždé, když vidím v televizi Emílii Vášáryovou, vzpomenu si, jak jsme na podzim v roce 2000 zkoušeli v Činoherním klubu hru, Návrat do pouště, kde paní Milka, jak jsme jí všichni říkali, hrála sestru Petra Nárožného.

23.2.2024 v 23:22 | Karma: 38,67 | Přečteno: 4353x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

  • Počet článků 747
  • Celková karma 29,90
  • Průměrná čtenost 2342x
Stařenka (1950), která ráda relaxuje na facebooku. Matka (Filip a Rita). Babička (František). Manželka (pan Fuchs). Spisovatelka (33 vydaných knih: http://www.kdyz.cz/vydane-knihy). Členka Obce spisovatelů a Herecké asociace. Moderátorka (ČRo Pardubice: nedělní pořad, Když vypráví nápověda). Fotografka (Kamil Panasonic Fuchs). Publicistka: ONA DNES, VLASTA, PŘEKVAPENÍ. Dětská obrna od roku 1954 (www.polio.cz). Nápověda (Činoherní klub 1994 - stále). Blogerka - v anketě Bloger roku 2019 získala Cenu redakce. Fotografie je od Kamila Fuchse, který je také na facebooku.