Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

"Je mi třicet devět, jsem ženatý, spořádaný, usedlý člověk...

...skoro tatínek, protože máme úžasného psa, kterého považuji za převtělení toho mého štěněte, které mi táta zabil." To řekl Radek Banga redaktorce Lucii Zídkové, v rozhovoru pro Magazín Pátek LN.

Kdybyste nevěděli, kdo to je Radek Banga, tak je to zpěvák, skladatel a producent a nově také spisovatel, protože mu vyšla kniha, ve které popsal (cituji): ... své složité dětství, čtyři roky na ulici a svou cestu z úplného dna na hudební výsluní. (konec citace)

Radek je Rom, což se táhne celým rozhovorem. Po několika větách jsem věděla, v čem jsme si podobní, ale také v čem jsem ho předběhla a v čem ho předběhli i jeho dva bratři.

Radek je Romem od narození, já dostala dětskou obrnu ve čtyřech letech v roce 1954, kdy se ještě proti dětské obrně neočkovalo. Stala jsem se doslova přes noc ze zdravého dítěte, dítětem postiženým. Rodina se ke mně chovala jako ke zdravé, což byl největší dar, který mi dala.

Ale přesto mi dlouho trvalo, než jsem se s tím sama vyrovnala, než jsem se přijala takovou, jaká jsem, protože stejně jako Radek, i já byla při startu znevýhodněná. 

V pětadvaceti letech, když se mi narodil syn, jsem přestala nosit krátké sukně, které odhalovaly moji slabší nohu po dětské obrně a začala jsem nosit maxisukně nebo kalhoty. Nechtěla jsem, aby mému synovi děti říkaly, tvoje máma má slabší nohu!

Po osmi letech se mi narodila dcera a já se narovnala.

Když mi někdo předtím řekl, co se ti stalo, ty kulháš, odpovídala jsem, že jsem blbě šlápla. Když mi to někdo řekl teď, řekla jsem, mám dětskou obrnu a noha mě někdy bolí.

Stejně jako jsem se narovnala ohledně svého postižení, narovnala jsem se i ohledně svého otce alkoholika, který byl v té době rok po smrti. Poprvé ve svém životě jsem byla schopná říct, můj táta pil. Bez emocí. Konstatovala jsem, že jsem vyrůstala v rodině, kde byl otec alkoholik.

Tyhle dvě věci byly v mém životě tabu. Musela jsem k tomu, abych jejich existenci mohla konstatovat, dorůst. Narovnat se.

Totéž udělali i dva bratři Radka Bangy. Dorostli a narovnali se. Svůj původ, své dětství, rodinu, dospívání - to vše si sami v sobě vyřešili. A teď se distancovali od vzpomínek svého bratra, což on nechápe, protože k tomu ještě nedorostl a nenarovnal se.

 

Autor: Irena Fuchsová | sobota 5.6.2021 21:27 | karma článku: 29,26 | přečteno: 1646x
  • Další články autora

Irena Fuchsová

Včera jste mě mohli asi desetkrát zranit nebo i zabít

Silnice přes starý kolínský most je plná aut, tak chápu, že cyklisté a koloběžkáři používají chodník, i když správně mají použít silnici, na které je i „jejich“ značka v obou směrech. Chápu je, ale proč NIKDY nepoužijí zvonek?

2.5.2024 v 21:15 | Karma: 10,50 | Přečteno: 116x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

To tedy nechci. Jsou trapný...

... řekla dívka v autobuse, když jsem si k ní přisedla a zeptala se, jestli nechce, aby si k ní sedl některý ze tří kluků, kteří se po ní otáčeli ze sedadel o kus dál. Pohrdavě se usmála. „To tedy nechci. Jsou trapný...“

18.4.2024 v 0:41 | Karma: 27,98 | Přečteno: 1209x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Setkání v metru

Byla jsem -náctiletá, když jsem se dočetla, že každý máme na světě své dvojče. Někoho, kdo je jako my. Někoho, o kom budeme na první pohled vědět, že je to on. S kým si budeme rozumět beze slov. Pokud se potkáme. A my se potkali.

1.4.2024 v 22:42 | Karma: 26,03 | Přečteno: 666x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Můj život s Kukurou

V květnu 2011 se měla začít v Činoherním klubu zkoušet hra Kukura, ve které Juraj bilancuje svůj život. Těšila jsem se, protože ji napsal Martin Čičvák, který ji měl i režírovat. Jsem v ČK jedna nápověda, napovídat tedy budu já.

26.3.2024 v 15:33 | Karma: 40,11 | Přečteno: 4350x | Diskuse| Společnost

Irena Fuchsová

Kolínské ráno s kanalizací

Když jsem dneska nastoupila na Zálabí do autobusu, kterým jezdím na nádraží, netušila jsem, co mě čeká. Autobus se rozjel a já vzápětí zaregistrovala, že vzadu telefonuje "kanalizace". Nebyla to žena. Byla to kanalizace.

15.3.2024 v 23:12 | Karma: 30,31 | Přečteno: 997x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP

1. května 2024  15:38

V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...

Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát

3. května 2024

Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...

Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků

3. května 2024

Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...

Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali

2. května 2024  22:11

Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...

Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní

2. května 2024  21:36,  aktualizováno  21:50

Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...

  • Počet článků 748
  • Celková karma 27,94
  • Průměrná čtenost 2339x
Stařenka (1950), která ráda relaxuje na facebooku. Matka (Filip a Rita). Babička (František). Manželka (pan Fuchs). Spisovatelka (33 vydaných knih: http://www.kdyz.cz/vydane-knihy). Členka Obce spisovatelů a Herecké asociace. Moderátorka (ČRo Pardubice: nedělní pořad, Když vypráví nápověda). Fotografka (Kamil Panasonic Fuchs). Publicistka: ONA DNES, VLASTA, PŘEKVAPENÍ. Dětská obrna od roku 1954 (www.polio.cz). Nápověda (Činoherní klub 1994 - stále). Blogerka - v anketě Bloger roku 2019 získala Cenu redakce. Fotografie je od Kamila Fuchse, který je také na facebooku.