Mně se to stává pravidelně. Pokaždé si říkám, koho se vlastně ti, kteří tyto průzkumy dělají, ptají?
„Mě se ještě nikdo nikdy na nic neptal,“ rozčiloval se nedávno ve vlaku jeden cestující, když jsme na toto téma zavedli řeč.
„A víte, proč,“ zeptala se ho s potutelným úsměvem dáma v nejlepších letech. „Protože ty průzkumy se dělají od stolu,“ pokračovala hned. „Já kdybych takové průzkumy dělala a dostala za každou odpověď, dejme tomu, padesát korun, myslíte, že bych šla na ulici otravovat lidi, kteří pospíchají a stejně by mi neodpověděli? Nešla bych nikam, milý pane! Zůstala bych doma, udělala si kafíčko, rozložila bych si dotazníky pěkně po stole a už by to jelo...“
Pán se na ni nechápavě díval. „Co by jelo?“ Dáma se ušklíbla.
„Za hodinu bych měla vyděláno. Takhle se to dělá, milý pane. Takhle. To se vsadím! Takže se nedivte, že se vás nikdo neptal.“
Možná má pravdu, pomyslela jsem si. Jinak by se nemohly vést debaty například o tom, že televizním divákům strašně, ale opravdu strašně vadí reklamy ve veřejnoprávní televizi a proto se zruší. Mně reklamy nevadí na žádném programu a nevadí nikomu, s kým jsem o nich mluvila. A víte proč? Protože na ně nikdo z nás nekouká. Běží například dobrý film, začne reklama, a co se stane? Většina z nás se zvedne od televize a s adrenalinem v zádech - musíme přece stihnout pokračování - začneme dělat všechno možné.
„Stačím vyvenčit psa.“ „Já zvládnu během reklam koupelnu.“ „Udělám si na ráno svačinu.“ „Vyndám z trouby koláč.“ „Dám si na balkoně cigárko.“ „Podívám se na e-maily.“ „Zavolám rodičům.“ „Vynadám sousedovi, že dělá kravál!“ „Otevřu si pivko a připravím si k němu něco dobrého.“ „Umyju si vlasy.“ „Odpovím na esemesky.“ „Dojdu si na záchod.“
Další činnosti si doplňte podle sebe a dáte mi za pravdu. Během reklam toho stihneme opravdu hodně! Takže, milá veřejnoprávní televize, přestaň řešit, jestli nám reklamy vadí nebo nevadí. Mně a všem těm, jejichž názory jsem právě použila, naopak vadí, když během pořadu, na který koukáme, reklamy nejsou, protože, pokud je ten pořad dobrý, nechce se nám od televize odejít, tím pádem psa vyvenčíme až potom, neuděláme si na druhý den svačinu, nedojdeme si umýt vlasy atd. atd. Takže dávejte reklamy i během filmů, aspoň budete mít peníze na nové pořady, na podporu mladých talentovaných umělců, na různé projekty atd. atd.
A ještě něco! Prosím vás, vy, co děláte statistické průzkumy, podle kterých se pak věci kolem nás mění, protože my je prý chceme změnit, proč nezkoumáte názory lidí ve vlacích? Cestující nikam nepospíchají, nikam vám neutečou a v klidu vám odpoví, protože to pro ně bude příjemné zpestření jízdy! Zkuste to!
P. S. Ale nejezděte na statistické průzkumy v pondělí ráno a v pátek odpoledne! To jsou totiž vlaky narvané.